Annons:

Publicerad: 2020-11-25

Tyska lok från Schweiz till Kiruna

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SBB Cargo Re 482 003 med ett tankvagnståg passerar tyska staden Gemünden am Main i oktober 2019.

Annons:

Vi skulle gärna köpt alla tio loken direkt men vår bank var lite tjurig. Så vi får väl köpa resterande lok nästa år i stället.

 

Mikael Zagerholm, vd på Nordic Re-finance

De fem loken kommer att hyras ut till Railcare som kör järnmalm för Kaunis Iron från Pitkäjärvi utanför Svappavaara till Narvik.

”Vi skulle gärna köpt alla tio loken direkt men vår bank var lite tjurig”, säger Mikael Zagerholm, vd på Nordic Re-finance. ”Så vi får väl köpa resterande lok nästa år i stället.”

SBB Cargo har 15 Traxx-lok anskaffade 2006 med beteckningen Re 482.2. De har använts av SBB Cargo International men behövs inte längre för den internationella godstågstrafiken.

”Loken som vi köper är nyss reviderade och de ser helt nya ut”, säger Mikael Zagerholm.

Fem lok till Sverige i januari

Loken kommer till Sverige i januari och ska förses med ETCS, ombordutrustningen för det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS som håller på att installeras på Malmbanan.

De fem loken kostar två miljoner euro styck, motsvarande 20,4 miljoner kronor.

”Det är inte mycket att säga om”, säger Zagerholm. ”Loken är ju bara 15 år och i otroligt bra skick”.

”Men installationen av ETCS med ny mjukvara kostar en förmögenhet, den är orimligt dyr.”

För ETCS-utrustning i de fem loken och den senaste versionen av programvara, Baseline 3.6, betalar Nordic Re-finance 35 miljoner svenska kronor.

Bombardier installerar ETCS

ETCS-installationen utförs av Bombardier Transportation som byggt loken.

”Det är mer än dubbelt så dyrt som att utrusta Rc-lok med ETCS”, säger Zagerholm. ”Men Bombardier har ensamrätt på installation i de här loken så det är bara att betala.”

De fem loken ska dessutom målas svarta.

”Kaunis Iron vill av någon anledning att loken som drar tågen med deras malm ska vara svarta”, säger Zagerholm,

”Eftersom loken hyrs ut i tio år och Kaunis Iron betalar ommålningen så är det helt okej.”

Loken kommer att sättas in i malmtågen 1 november 2021.

Oklart med Bures Traxx-lok

Vad som händer med de fem Traxx-lok som Railcare för närvarande hyr av investmentbolaget Bure är oklart.

Loken användes tidigare av Rush Rail, stod oanvända flera år efter företagets konkurs 2013 men har sedan 2018 använts i malmtågen Pitkäjärvi-Narvik.

Samtliga åtta Rc4-lok som Nordic Re-finance äger är för närvarande uthyrda.

Under nästa år kommer loken att utrustas med ETCS för att kunna användas på alla elektrifierade banor i Sverige.

”Efterfrågan på Rc4-lok är stor men Green Cargo vill inte att sälja fler Rc4:or till oss de närmaste åren”, säger Mikael Zagerholm.

”Vi hoppas kunna hyra ut Traxx-loket vi själva hyr till några av våra kunder medan vi ETCS-utrustar våra Rc4-lok”.

 

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Många sena tåg 2022

Förra året nådde endast 87,1 procent av alla persontåg sin slutdestination i tid eller högst fem minuter efter tidtabellen. Fjärrtågen var mest försenade, endast 71,7 procent var mindre än sex minuter sena.

Nyhet

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter. Men färgsättningen är hemlig.

Nyhet

Oro för trängsel i sommartrafiken

Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Nyhet

Alstom lär sig vika plåt

Tågtillverkaren Alstom samarbetar med svenska Stilride för att vika och böja stålplåt mer effektivt. I första hand ska tekniken testas på drivsystemen.