Annons:

Publicerad: 2021-03-01

Nya diesellok till BillerudKorsnäs

Två diesellok som inom kort levereras till BillerudKorsnäs anlände på söndagen till Tågab i Kristinehamn efter en lång transport från Gmeinden i södra Tyskland.

Text: Ulf Nyström Foto: Gmeinder, Rafal Sted, Carsten Watsack

De två D75BB-loken kort före avfärden från Gmeinder Lokomotivenfabrik i Mosbach i södra Tyskland.

Annons:

De två loken ska placeras vid BillerudKorsnäs pappersbruk i Grums och Frövi.

Leveransen innebär att BillerudKorsnäs lämnar tillbaka två mindre diesellok av typen V5 som hyrts av Nordic Refinance (NRFAB).

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) drog de två nya loken från Trelleborg dit de kommit med tågfärja efter transporten genom Tyskland.

Långsam transport till Kristinehamn

”Transporten kördes i 60 kilometer i timman och tog därför sin rundliga tid”, säger Lars Yngström, vd i Tågab. ”Lokföraren övernattade i Mjölby och kom hit till Kristinehamn under söndagsförmiddagen.”

Under måndagen monteras kardanaxlarna på de två loken och under resten av veckan kommer serviceteknikerna att utbildas på den nya loktypen.

”Kommande veckoslut kör vi loken till Grums respektive Frövi men med monterade kardanaxlar är det 30 kilometer i timman som gäller”, säger Urban Lavén, operativ trafiksäkerhetschef på Tågab som varit delaktig i godkännandeprocessen för användning av loken i Sverige.

”Kör vi fortare kan hydraulik och växellåda skadas.”

Loken har tillverkats av Gmeinder Lokomotiven i Mosbach strax öster om Mannheim i södra Tyskland.

Transporten med BillerudKorsnäs nya diesellok från Gmeinden från Trelleborg till Kristinehamn under uppehållet i Alvesta den 27 februari 2021.
De två dieselloken transporterades på tågfärjan Mecklenburg-Vorpommern från Rostock till Trelleborg under kvällen 26 februari och drogs i land på morgonen 27 februari.

Gmeinder har tillverkat lok i 100 år

Gmeinder har tillverkat diesellok för växling vid större industrier och på bangårdar i många år och många lok har levererats till industriföretag och tågtrafikföretag i Tyskland och Österrike de senaste åren. Företaget grundades redan 1913 men har bytt namn och ägare flera gånger.

De två D75BB-loken till BillerudKorsnäs är de första loken som levereras till Sverige.

De fyraxliga loken väger 88 ton och är 12,4 meter långa. Dieselmotorn levererar 950 kW, ca 1 300 hästkrafter. Dragkraften är 280 kilonewton och högsta tillåtna hastighet 40 km/h.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Inlandsbanan kan få nytt liv

Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. Det hävdar Lars Yngström och Otto Nilsson.

Nyhet

Green Cargo väljer Öresundsbron

Green Cargo lägger om systemtågstrafiken till utlandet. Godstågen till Österrike och Italien körs nu över Danmark. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock förlorar en stor del av sina järnvägsvagnar.

Nyhet

Sämre resultat för Green Cargo

Transporterna ökade, omsättningen steg men resultatet försämrades. Green Cargo kämpar med dyrare el och diesel, kostsamma omledningar och dyrare fordonsunderhåll. Nu dras flera tåg in.