Annons:
Green Cargo slog Hector Rail på pappret
Green Cargo vann kampen med Hector Rail om ett av Sveriges största logistikuppdrag, transporterna av två miljoner ton papper från sju svenska pappersbruk och av 700 000 ton returpapper.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Green Cargo Rd2 1105 och BillerudKorsnäs eget industrilok växlar på stationen i Grums i juni 2017. Dieselloket av typen Henschel DHG700C köpte bruket begagnat från TGOJ.
Annons:
De totala godsvolymerna på tåg kommer att öka något och med det nya avtalet får vi ökad flexibilitet, fler direkttåg och kortare transporttider.
Mats Erkén, vd i SFL
Avtalet mellan ScandFibre Logistics (SFL) och Green Cargo gäller i tre år från december i år med option på ytterligare ett plus ett år. Värdet av avtalet kommer inte att offentliggöras.
Transportupplägget Rail 22 omfattar transporter på järnväg från BillerudKorsnäs pappersbruk i Karlsborg, Gävle, Frövi, Grums och Skärblacka, Mondi Dynäs i Väja och Smurfit Kappa i Piteå till nästan 40 terminaler i Sverige och övriga Europa.
Rail 22 omfattar också transport av 700 000 ton returpapper för SFL från södra Sverige och flera länder i Europa.
Omfattande tågdragning för Hector Rail
I dag kör Hector Rail tågen mellan Hallsberg och Malmö, 13 omlopp per vecka vilket betyder i snitt två tåg per dygn i vardera riktningen, och sju omlopp i veckan mellan Frövi och Hallsberg, ett tåg per dygn, medan Green Cargo kör övriga tåg.
Deutsche Bahn (DB) kommer även i fortsättningen att sköta tågdragningen mellan Malmö och destinationerna på kontinenten.
”De totala godsvolymerna på tåg kommer att öka något och med det nya avtalet får vi ökad flexibilitet, fler direkttåg och kortare transporttider”, säger Mats Erkén, vd i SFL.
”Green Cargo vann upphandlingen tack vare ett konkurrenskraftigt erbjudande i form av en hållbar, leveranssäker och kostnadseffektiv transportlösning.”
”Pappersbruken jobbar 24/7, dygnet runt året runt, och transporterna måste också rulla varenda dag hela året”, säger Mats Erkén.
Traxxlok 241.005 drar ett av Hector Rails tåg för SFL förbi Godegård på Godsstråket genom Bergslagen i oktober 2015.
Växlingen gav Green Cargo fördel
Att Green Cargo har en omfattande vagnslasttrafik sköter vagnväxlingen på rangerbangårdarna har varit två bidragande orsaker till att företaget kunnat skapa en mer flexibel lösning för transporterna än Hector Rail kunde erbjuda.
Förhandlingarna mellan SFL och Green Cargo har pågått i ett och ett halvt år och avtalet är mycket omfattande.
Det innebär bland annat att alla godsvagnar som används för papperstransporterna är försedda med GNSS-mottagare och accelerometrar som mäter och rapporterar de stötar som vagnarna utsätts för.
Vagnarna hyrs av Transwaggon.
Green Cargo kommer att köra papper från bruken i norr med direkttåg från Ånge till Malmö och från Gävle till Göteborg, delvis i form av Green Cargos vagnslasttrafik.
”Ju mindre vagnarna rangeras desto bättre” säger Mats Erkén. ”Ju fler tåg som går direkt från bruken till terminalerna desto bättre.”
SFL vill kunna köra längre tåg
Redan nu körs 730 meter långa tåg mellan Frövi och Hallsberg och mellan Hallsberg och Malmö. SFL och Green Cargo hoppas kunna köra lika långa tåg mellan Grums och Göteborg och SFL och DB försöker få till stånd 835 meter långa tåg mellan Malmö och Maschen, den stora rangerbangården strax söder om Hamburg.
DB kommer att köra transporterna till och från de fyra terminalerna i Italien genom Schweiz i stället för som hittills genom Österrike.
Med det nya upplägget med Green Cargo minskar SFL koldioxidutsläppen med drygt 86 000 ton per år jämfört med om transporterna skett med lastbil. Godstågstransporterna motsvarar motsvarat 120 000 lastbilstransporter per år på de svenska vägarna
ScandFibre Logistics är ett logistikbolag specialiserat på järnvägstransporter för den skandinaviska skogsindustrin. Företaget har 25 anställda och en omsättning på cirka 1,1 miljarder kronor per år. Huvudkontoret finns i Örebro.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
MTR har förlorat tre miljarder
Det svenska äventyret blir kostsamt för MTR. 2023 blev förlusterna för MTR Nordic och de svenska dotterbolagen närmare två miljarder kronor och tillsammans med tidigare förluster slutar notan på drygt tre miljarder kronor.
Räddaren i nöden behöver hjälp
I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet. Men efter drömstarten uppstod många tekniska problem som tagit åratal att lösa.
Kapacitet viktigare än hastighet
Det handlar inte om 250 eller 320 km/h. Det handlar om kapacitet för den ökande tågtrafiken och om utrymme för såväl godståg som pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg. Det anser Pär Helgesson på SJ.
Inga nattåg från Göteborg
SJ ställer in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december. Nattåget mellan Göteborg och Duved får en nådatid på fyra månader.