Annons:
Norska vagnar från Finland genom Sverige
De åtta tyska sittvagnarna som norska Vy Tog låtit bygga om till liggvagnar i Uleåborg är under torsdagen på väg genom Sverige till Norge.
Text: Ulf Nyström Foto: Antti Kohonen
Hector Rails Vectron-lok 243.119 står klart att dra de åtta ombyggda liggvagnarna från Haparanda på kvällen 27 oktober 2021.
Annons:
För ett halvår sedan, i slutet av april, drogs vagnarna genom Sverige till Finland av Hector Rail och Hector Rail ansvarar även för transporten från Torneå till Oslo under onsdagen och torsdagen.
Tåget ankommer enligt tågplanen Hallsberg 13:23, avgår därifrån vid 16-tiden, passerar Karlstad 18:22, står en dryg halvtimma i Kil och når Charlottenberg vid norska gränsen klockan 20:03.
Vagnarna rullade på bredspåriga boggier från lackverkstaden Pieksämäki till Uleåborg i somras och drogs från Uleåborg till Torneå förra veckan där de normalspåriga boggierna åter monterades under vagnskorgarna.
Ett dygns transport genom Sverige
På onsdagskvällen började den långa transporten från Torneå via Haparanda till Oslo. Hector Rails Vectron-lok har Extra Mile-funktion, en liten dieselmotor som driver en generator som alstrar ström till elmotorerna, vilket gör transporten oberoende av avsaknaden av kontaktledning över svensk-finska gränsen.
De åtta liggvagnarna har köpts av Vy Tog i Norge för trafiken på Bergensbanan mellan Oslo och Bergen.
Vagnarna som levererades till Deutsche Bundesbahn (DB) under 1960- och 1970-talen har byggts om ett antal gånger och hade mot slutet beteckningen BDcmz 874.1
Unik vagntransport genom Sverige
Åtta före detta tyska personvagnar numera i norsk ägo kördes söndag-tisdag till Finland av ett halvdussin svenska lokförare i två olika tyskbyggda lok.
VR FleetCare i Uleåborg vann upphandlingen av ombyggnaden och därför drogs de åtta vagnarna genom Sverige till Finland i april.
Vagnarna ska sättas i trafik på Bergensbanan vid årsskiftet. De har anpassats för det hårda norska vinterklimatet, målats om utvändigt och uppgraderats invändigt med utrymmen för bagage och cyklar. De nya beteckningen är BFWL vilket lite missvisande indikerar att de är sovvagnar.
Vy Tog, fd NSB, har tidigare inte använt liggvagnar i inrikestrafik i Norge utan helt förlitat sig på sovvagnar och sittvagnar.
De fd tyska vagnarna har byggts om av Fleetcare i Finland för Vy Tog i Norge.
De ombyggda vagnarna med liggkupéer och plats för resgods och cyklar ska användas i dag- och nattåg på Bergensbanan.
Sittplatser på dagen och liggplatser på natten
De nygamla vagnarna ska sättas in i alla loktåg på Bergensbanan och de tillför extra sittplatser i dagtågen och vardera 36 liggplatser i nattågen samt plats för skrymmande bagage och elva cyklar per vagn.
”Vi tror att de här vagnarna kan lämpa sig för studerande, kompisgäng på tur, barnfamiljer med lite större barn och andra sov vill kunna sova lite bättre än i vanliga sittvagnar”, sade Yvonne Hetlevik i Vy till NRK i våras.
Nattågen på Bergensbanan utgörs normalt av tre sovvagnar med totalt 90 sängar och tre sittvagnar.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tolv Traxx-lok för Malmbanan
Europeiska unionens Järnvägsbyrå ERA har godkänt Nordic Re-Finances Traxx-lok med ETCS för användning även i Norge. Därmed kan loken användas på hela Malmbanan när banan utrustas med tågsäkerhetssystemet ERTMS.
610 miljoner kr i EU-bidrag
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.
Fem nygamla diesellok till Hector Rail
Hector Rail hyr fem nygamla diesellok från Vossloh för växlingen i Värtan, Holmsund, Luleå och Gällivare. I går kom loken till Sverige, i dag transporteras de från Trelleborg till Hallsberg.
Rekordfå tåg försenade förra året
Tågförseningarna har aldrig varit så få som under 2020. Den främsta orsaken är att de långväga persontågen varit färre under coronapandemin. Nya konstruktionsregler för tågplanen har gett stor effekt.