Annons:

Publicerad: 2020-02-27

Effektivare rangerbangårdar minskar kostnaderna

Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter. Mängder av åtgärdsprogram har genomförts men effekterna har inte varit tillräckliga.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Green Cargo håller på att effektivisera av arbetet på de sex stora rangerbangårdarna, bland andra Hallsbergs rangerbangård.

Annons:

Det senaste, ett så kallat transformationsprogram, inleddes senhösten 2018. Den negativa utvecklingen för trafiksäkerhet och punktlighet har vänt.

Förlusterna bromsades under första halvåret 2019 och visar en svagt positiv uppgång under andra halvåret.

“Green Cargos omedelbara prioriteringar är säkerhet, punktlighet och lönsamhet – i den ordningen”, säger vd Ted Söderholm.

“Vi har arbetat fram robusta processer och har höjt trafiksäkerhetsindex väsentligt. Fordon och personal är på rätt plats vid rätt tillfällen och både lok och vagnar ska vara i bästa skick.”

Det behövs en genomgripande modernisering och effektivisering i branschen.

En väsentlig del i förändringsprocessen är en effektivisering av arbetet på de sex stora rangerbangårdarna som Green Cargo använder. Arbetet började på Sävenäs i Göteborg och i Gävle, pågår nu i Borlänge och Ånge och ska senare genomföras i Malmö och Hallsberg.

“Vi optimerar ledning, stödfunktioner och arbetssätt”, säger Markus Gardbring, chef för planering, produktion och fordon.

“Vi skapar ordning och reda i det dagliga arbetet, vi ser till att arbetet görs som det är tänkt att göras och vi har skapat en ny funktion som gruppledare.”

Gardbring var i drygt två år chef för SJ:s depå i Hagalund.

“Vi genomförde en liknande process där och det var en tuff resa”, säger han.

“Men nu funkar Hagalund bra och SJ har bra punktlighet.”

Enligt Gardbring finns det fortfarande år 2020 ett slags myndighetskultur inom tågtrafikföretagen i Sverige.

“Även om de flesta bolagen är tämligen unga kommer många från det gamla affärsverket SJ och arbetssätt och tankegångar lever kvar inom järnvägssektorn”, säger han.

“Det behövs en genomgripande modernisering och effektivisering i branschen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Dubbeldäckare till Bergslagen

Första halvåret 2023 sätts Tåg i Bergslagens första dubbeldäckare i trafik på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås. Första tågsättet väntas till Sverige i vinter. På tisdagen kunde det beskådas i Schweiz.

Nyhet

Green Cargo ställer in

Green Cargo har tvingats till stora neddragningar av tågtrafiken på grund av lokförarbristen. Kunderna är oroliga och en del gods går nu på lastbil. Men godsvolymerna på järnväg ökar.

Nyhet

Unik expansion i Falköping

På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.