Annons:
Hector Rail kommer att köra rundvirke för Trätåg ytterligare tre år. Avtalet är värt närmare en miljard kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Hector Rails tåg med rundvirke från Borlänge till Hargshamn passerar Vattmyren mellan Örbyhus och Gimo vid lunchtid 17 mars 2022.
Annons:
Vi har haft ett gott samarbete med Trätåg i många år och det känns fantastiskt fint att vi får fortsatt förtroende.
Claes Scheibe, vd i Hector Rail.
”Vi har haft ett gott samarbete med Trätåg i många år och det känns fantastiskt fint att vi får fortsatt förtroende”, säger Claes Scheibe, vd i Hector Rail.
Uppdraget omfattar transport av två miljoner kubikmeter virke från ett tiotal omlastningsterminaler i Mellansverige till pappersbruk i Gävle, Skoghall, Grums, Frövi och Skärblacka 2023-2025.
Terminalerna finns i Sveg, Ljusdal, Lomsmyren utanför Mora, Vansbro, Hällefors, Tägten i Borlänge, Falköping och Stockaryd.
Hector Rail har kört i fem år
Hector Rail har utfört transporterna sedan december 2016 när den tidigare operatören Rush Rail försattes i konkurs.
”Jag tycker vi har haft ett bra samarbete med Trätåg under åren vi har alltid försökt att vara flexibla”, säger Claes Scheibe.
Och det är flexibiliteten som Olle Pettersson, vd i Trätåg, anger som ett av de främsta skälen till att Hector Rail får köra ytterligare tre år.
”Hector Rail har varit alltid varit väldigt samarbetsvilliga, lösningsorienterade och flexibla”, säger han. ”Vi har fört diskussioner med flera tågföretag om transporterna kommande avtalsperiod men jag skulle säga att det är flexibiliteten som avgjort till fördel för Hector Rail.”
Svårt bedöma framtida volymer
Det har, enligt Olle Pettersson, varit svårt att bedöma de framtida transportvolymerna. Covid-pandemin och nedläggningen av papperstillverkningen i Kvarnsveden har spridit osäkerhet de senaste åren.
Nedläggningen av Kvarnsveden har dock inte medfört att volymerna minskat. En planerad utbyggnad av Skoghall har skjutits på framtiden vilket medfört att transportvolymerna ändrats.
”Det har funnits flera utmaningar i diskussionerna om det nya avtalet”, säger Olle Pettersson. Men jag är övertygad om att Hector Rail kommer att lösa problemen på bästa sätt.
Varken Trätåg eller Hector Rail vill avslöja hur mycket avtalet är värt men troligen handlar det om närmare en miljard kronor.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Inget snabbt spårbyte i sikte
Många tåg på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Gävle-Linköping samt Stockholm-Hallsberg ställs in kommande veckoslut när Trafikverket skulle påskynda bytet av skadade räler mellan Sparreholm och Flen. Men kylan gör det omöjligt att använda spårbyteståget.
Storsatsning på tåg i Kristinehamn
Nyligen startade den första lokförarutbildningen i Kristinehamn och nästa höst inleds en treårig gymnasieutbildning till tågtekniker. Tågab hoppas dessutom kunna påbörja en utbyggnad av sin verkstad i vår.
Försenade tåg till Inlandståg
De två första av de fyra rejält ombyggda motorvagnstågen till Inlandståg har kommit till Sverige, drygt ett år försenade. Men det kan dröja många år innan de kommer i trafik på Inlandsbanan
Nu provkörs nya X80
Om några månader kommer det första av Västtrafiks nya regionaltåg till Sverige. På söndagen drogs ett av de första tågsätten från i Hennigsdorf utanför Berlin till provcentrat i Minden för köldtester.