Annons:

Publicerad: 2022-12-11

Bra start för MPK

Premiären för det omdiskuterade planeringssystemet MPK gick över förväntan. Tågtrafiken flöt under söndagens första 15 timmar på utan nämnvärda störningar. Men på måndagsmorgonen väntar den stora prövningen.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett problem i det nya planeringssystemet är flytt av möten på banor med manuell tågklarering. Här har Västtrafiks regionaltåg från Varberg mot Borås fått gå in på avvikande huvudspår i Veddige för möte med Green Cargos godståg mot Malmö 16 november 2022.

Annons:

”Det som skulle fungera har fungerat”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. ”Trafiken har flutit på bra.”

”Men det finns detaljer som behöver åtgärdas och luckor som behöver fyllas igen”.

Tågföretagen har varnat

Tågtrafikförtetragen har i flera månader varnat för att det kunde och kan uppstå stora störningar när det nya planeringssystemet MPK infördes vid tågplanerskiftet natten till söndagen 11 december.

De anser att systemet inte varit tillräckligt testat och att det inte är färdigt.

Men Trafikverket har försäkrat att övergången skulle ske utan stora problem, att trafiksäkerheten inte skulle hotas och att kvarstående brister skulle kunna rättas till i efterhand.

Efter 15 timmar med det nya planeringssystemet i drift verkar det mesta fungera.

”Det har varit enstaka problem som dykt men som vi tillsammans med tågtrafikbolagen kunna lösa efterhand”, säger Bengt Olsson.

Trafikverket tror på MPK

Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.

Vi riskerade att bli stående i 48 timmar med ett godståg kört som specialtransport som av någon anledning skulle behöva omledas.

 

Stephan Ray, presschef på Green Cargo

Stort problem löstes sent

Dagarna innan övergången till det nya systemet löstes en av de stora bristerna i MPK; tidsutdräkten för omledning av specialtransporter vid störningar.

En mycket stor del av godstågen i Sverige går som specialtransporter, bland andra nästan alla virkeståg, alla stålämneståg och många andra tåg.

Det beror på att lok eller vagnar är tyngre, högre och/eller bredare än vad de flesta järnvägssträckorna nominellt är godkända för.

”Vi riskerade att bli stående i 48 timmar med ett godståg kört som specialtransport som av någon anledning skulle behöva omledas”, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo.

”Det vore naturligtvis förödande”.

69 procent av Green Cargos godståg körs med specialtillstånd.

Metod för att leda om specialtransporter

Men för några dagar sedan kom Trafikverket och tågtrafikföretagen överens om en metod att hantera omledningar av specialtransporter som inte ska behöva medföra ytterligare förseningar.

”Men det finns en del andra moment som kan bli störande och det kan dyka upp nya problem successivt som kan ställa till problem”, säger Stephan Ray.

”Vi har dock en omfattande bemanning de närmaste dagarna och hoppas tillsammans med Trafikverket kunna lösa svårigheterna när de dyker upp”, säger Stephan Ray.

Ett virkeståg för Trätåg Mora-Borlänge med Hector Rail 243 001 som dragkraft inväntar i januari 2017 mötande tåg SJ-tåg i Insjön.

Det finns också fortfarande frågetecken för flyttade möten på sträckor med System M, där tågtrafiken styrs och säkerheten garanteras av tågklarerare på de lokalt bevakade driftplatserna.

”Vi kan hantera det om det uppstår svårigheter”, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Trafikverket har också en omfattande personalinsats under söndagen och i början av kommande vecka.

”Vi har bemannat upp trafikledningen och it-avdelningen och har drygt 70 anställda på plats på de större stationerna för att kunna informera resenärer om det blir störningar”, säger Bengt Olsson.

100 bussar i beredskap

Även SJ hade ökat bemanningen under söndagen och har dessutom närmare 100 bussar insatsberedda om det skulle uppstå omfattande störningar i tågtrafiken men under större delen av dagen rullade tågen enligt tidtabell.

”Det har varit relativt lugnt”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ. ”Det har ju varit gles trafik men det har flutit på.”

”Vissa avgångar har annonserats dubbelt och lokförarna fick under en period fel avgångstider men de problemen löste vi snabbt.”

“Vi får se hur det går när trafiken tätnar under söndagseftermiddagen och måndagsmorgonen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Krönika

Om tidtabeller

Det var ju det här med tidtabeller och synen på kunderna den här söndagen den 10 december – den stora dagen för tidtabellsskifte i Europa.

Nyhet

Lastbilstrailrar kvar på spåren

När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år. Men Sandahl ger giganten en match och fortsätter köra trailrar på tåg.