Annons:
Nytt containertåg från norr
28 maj är det premiär för ett nytt containertåg mellan Umeå och Göteborg. Därmed har det nya logistikföretaget First Row skapat två nya containerpendlar till Göteborgs hamn på drygt ett år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

CFL Cargo passerar driftplatsen Ombenning mellan Avesta Krylbo och Fagersta med Traxx-lok och containertåg från Insjön till Göteborg Skandiahamnen 2 september 2021.
Annons:
Vi skulle kunna köra ännu fler containertåg just nu men kapaciteten räcker inte. Under 2023 hoppas vi få igång med en containerpendel till.
Nikolas Rowland, ägare och vd för First Row Shipping & Logistics
”Intresset för containertrafik på järnväg växer så det knakar just nu. Vi behöver knappt sälja transporterna, de säljer sig själva”, säger Nikolas Rowland, ägare och vd för First Row Shipping & Logistics.
”Vi skulle kunna köra ännu fler containertåg just nu men kapaciteten räcker inte till. Under 2023 hoppas vi få igång med en containerpendel till.”
Nikolas Rowland från Kalmar startade sitt företag för fyra år sedan. I ett par år var han den ende anställde och då jobbade han mest med shipping.
Arbetade med Sandahlbolagen
Men efter kontakt med Sandahlbolagen och Real Rail började han arbeta mer med logistik och hjälpte till att öka volymerna så mycket i kombitågen mellan Luleå och Göteborg respektive Helsingborg att det behövdes ytterligare ett tåg för att få plats för allt gods.
Andra veckan i april förra året var det sålunda premiär för ett nytt containertåg mellan Piteå och Göteborg med sjöcontainrar. CFL cargo stod för dragkraft och bemanning.
I vintras utökades trafiken mellan Piteå och Göteborg till två gånger i veckan och sedan en tid körs tre tåg i veckan, två av CFL cargo och det tredje av Hector Rail.
”Det är främst transport av sågat virke i containrar till Asien som går i tågen från Piteå”, säger Nikolas Rowland.

Ny containerpendel från Piteå
Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.
Snart premiär för ny containerpendel
28 maj är det premiär för ett nytt containertåg mellan Umeå och Göteborg. Tåget kommer till att börja med att köras av CFL cargo men efter sommaren tar Hector Rail över tågdragningen.
”CFL cargo och Hector Rail är lyhörda och flexibla, det är lätt att arbeta med dem. Tyvärr har väl Green Cargo inte varit lika intresserat av ett samarbete”, säger Nikolas Rowland.
En stor del av volymerna i tågen från Piteå till Göteborg och i de nya tågen från Umeå till Göteborg kommer att utgöras av exportgods.
Hanteringen i Umeå hamn sker vid den nya intermodala järnvägsterminalen och sköts av Kvarken Ports som ansvarar för driften i hamnen.
Tidigare gick det sågade virket på feederfartyg från Norrlandshamnarna till någon av de stora hamnarna på kontinenten som Hamburg eller Rotterdam och därifrån till hamnar i Kina och Japan.
Direkt Göteborg-Asien
Nu körs virket på tåg till Göteborg och därifrån direkt till hamnarna i Asien.
”Sjöcontainrarna som lastats på tåget i Piteå på lördagen när Göteborg på söndagen och lämnar Skandiahamnen på tisdagen”, säger Nikolas Rowland. ”Transporttiden Piteå-Japan har kortats med en vecka.”
”Dessutom är påverkan på klimat och miljö mindre än vid sjötransport hela vägen och oerhört mycket mindre än om timret skulle transporterats på lastbil genom Sverige.”
”Men tågtransporterna skulle kunna bli ännu effektivare om mötesstationerna på Stambanan genom Övre Norrland och Norra stambanan förlängdes så vi kunde köra längre tåg, i dag är det 630 meter som gäller och det är alldeles för lite.”
First Row har vuxit snabbt
Det ökande intresset för kombinerade järnvägs- och sjötransporter har medfört att First Row Shipping & Logistics vuxit snabbt de senaste åren.
”Förra året var vi två i företaget, nu är vi sex och har just anställt ytterligare två medarbetare”, säger Nikolas Rowland.
First Row Shipping & Logistics håller till centralt i Lund, en något ovanlig adress för ett speditions- och logistikföretag.
”Men det fungerar än så länge väldigt bra”, säger Nikolas Rowland. ”Det är lätt att pendla till Lund för medarbetare som bor i Trelleborg, Malmö och Helsingborg,”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Nikolas Rowland, ägare och vd för First Row Shipping & Logistics.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nu färdigställs tunneln under Varberg
Natten till måndagen kördes det sista tåget på den enkelspåriga Västkustbanan genom Varberg. 14 juli återupptas tågtrafiken men då rullar tågen i dubbelspårstunneln under Varberg.
Trafikverket vill köpa nya nattåg
Annons:Trafikverket vill köpa nya nattågTrafikverket vill köpa 16 lok och 100 vagnar för att kunna tillhandahålla alla fordon för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland. Prislappen väntas hamna på 3,7 miljarder kronor.Text: Ulf Nyström Foto:...
Satsning på järnväg i norr och underhåll
Stora satsningar på järnvägen för att möta industriutbyggnaden i norra Sverige. Höjd hastighet till 250 km/tim på Ostkust- och Västkustbanan. Ökat underhåll av högtrafikerade banor. Fortsatt utbyggnad av nya stambanor och ERTMS, med krav på ombordutrustning senast 2029.
Nya operatörer för gammal trafik
Green Cargo och CFL cargo blir på söndag och vid årsskiftet av med några av de stora transportuppdragen i Sverige. Onrail, Grenland Rail, Real Rail och Tågab tar över.