fbpx

ANNONS

Inlandståg säljs i vår

Tågab tar över Inlandståg i april nästa år. I köpet ingår sex lok. Lokförare och verkstadspersonal erbjuds anställning hos Tågab. Motorvagnarna blir kvar hos Inlandsbanan.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 21 november 2022

FOTO: KASPER DUDZIK
De sex loken som tillhör Inlandståg kommer att ingå i Tågabs köp av företaget. TMZ 1421 drar ut ett virkeståg från sågverket i Hissmofors 20 augusti 2021.

Styrelsen för Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) gav i förra veckan klartecken till vd:n Lars Yngström att fullfölja affären med Inlandståg.

Styrelsen för Inlandsbanan träffas i dag, tisdag, och kommer då att informeras om den förestående uppgörelsen.

Allt svårare driva små tågtrafikföretag

Bakgrunden till affären är att Inlandsbanan AB, som ägs av de 19 kommunerna längs banan, funnit att det är svårt att driva det lilla tågtrafikföretaget vidare när EU och Transportstyrelsen ställer allt högre krav på dokumentation, specialistkompetens och organisation.

LÄS MER: Tågab köper Inlandståg – Järnvägar.nu

Under hösten har förutsättningarna för affären nagelfarits av ett oberoende revisionsföretag och det har inte funnit några hinder för eller nämnvärda komplikationer vid ägarbytet.

”Men det är många detaljer som vi behöver diskutera och komma överens om”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.

”Det finns ingen anledning att stressa fram affären, dessutom finns en del leasingavtal som avslutas i mars nästa år.”

”Målet är att vi övertar Inlandståg 1 april 2023.”

Tågab övertar sex lok

Tågab kommer då att överta de sex lok som Inlandståg äger, ett Rc4, två TMZ, två T44 och en fd Di3, och reservdelar och tillbehör.

ANNONS

ANNONS

FOTO: KASPER DUDZIK
Motorvagnarna kommer att överföras från Inlandståg till Inlandsbanan. 19 augusti 2021 står Y1 1356 redo att avgå från Östersund till Gällivare.

Tågab har en betydande antal likadana eller liknande lok.

Lokförare och verkstadspersonal hos Inlandståg, drygt 20 personer, kommer att erbjudas anställning av Tågab.

De motorvagnar som används på Inlandsbanan kommer att överföras från Inlandståg till Inlandsbanan; fyra kördugliga Y1-motorvagnar, ytterligare två Y1-fordon, de fem Y41-motorvagnarna som nu genomgått en omfattande upprustning i Polen samt ett antal snöslungor.

Priset hemlighålls

Köpeskillingen kommer att hållas hemlig.

”Loken och reservdelarna har ju ett visst värde men samtidigt innebär affären en del omställningskostnader”, säger Lars Yngström.

”Men någonting kommer vi ju att betala.”

Innan affären är i hamn måste de 19 kommunerna som äger Inlandsbanan AB godkänna försäljningen av dotterbolaget Inlandståg till Tågab.

”Jag ser inte någon anledning för någon att säga nej till den här affären”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan.

”Men processen tar lite tid så det är realistiskt att räkna med att Tågab tar över i vår.”

Enligt Otto Nilsson är försäljningen av Inlandståget viktig för Inlandsbanans utveckling.

”Det främsta syftet är att säkra fortlevnaden för tågtrafiken på Inlandsbanan”, säger han.

”Inlandståg är en liten operatör och vi behöver stärka organisationen och vi måste bli mer flexibla.”

Varumärket Inlandståg kommer att behållas för persontågstrafiken på Inlandsbanan.

FOTO: KASPER DUDZIK
Lars Yngström, vd i Tågab.

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS