Annons:

Publicerad: 2025-07-22

Alla pilar pekar åt rätt håll för SJ

Resenärerna blev fler, omsättningen ökade och resultatet förbättrades. Andra kvartalet 2025 blev en av de bättre i SJ:s historia och leveranserna av nya snabbtåg och nya regionaltåg rycker allt närmare. Kanske kan det även bli fler upprustade X2000-tåg inom kort.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Eneryda 2023-07-06. SJ X2 på södra stambanan.
Ett av SJ:s X2000-tåg från Köpenhamn och Malmö mot Stockholm passerar km-stolpe 457 mellan Eneryda och Vislanda 6 juli 2023.

”Vi får vara jättenöjda med andra kvartalet i år”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.

”Det är viktigt att vi tjänar pengar för att vi ska ha råd med de stora investeringarna i nya fordon kommande år.”

”Ju mindre del av investeringarna i nya snabb- och regionaltåg vi behöver bekosta med lån desto bättre är det.”

Resandet ökade med tre procent

Andra kvartalet var resandet tre procent större än under andra kvartalet förra året. Under första halvåret ökade resandet med sex procent jämfört med första halvåret 2024.

”Resenärernas benägenhet att rekommendera SJ som vårt anseende stärktes under kvartalet jämfört med föregående år”, säger Monica Lingegård.

”Vi har haft ett robust och pålitligt utbud,”

Samtidigt som kvartalsrapporten presenterades upplevde dock många tågresenärer några jobbiga dagar med kraftigt försenade tåg på grund av fordonsfel, åsknedslag som orsakade omfattande signalfel och fel på strömförsörjningen.

Hoppades på snabbare återställning

”Det är naturligtvis beklagligt”, säger Monica Lingegård. ”Vi hade väl hoppats på bättre redundans och förbättrad återställningsförmåga men det tar uppenbarligen tid att förbättra det svenska järnvägsnätet.”

Nettoomsättningen uppgick till 3 673 miljoner kronor, 214 Mkr mer än under andra kvartalet förra året.

”Både trafikavtalsintäkterna och biljettintäkterna ökade”, säger Monica Lingegård. ”Det är främst vår kommersiella trafik som bidragit till ett för bättrat rörelseresultat under andra kvartalet.”

Annons:

Inom den kommersiella trafiken har intäkterna ökat mer än kostnaderna, främst till följd av ökat resande och ett oförändrat utbud.

Resultatet förbättrades drygt 25 procent

Rörelseresultatet för andra kvartalet 2025 uppgick till 287 Mkr, 61 Mkr bättre än under andra kvartalet förra året.

Avkastning på operativt kapital uppgick vid halvårsskiftet till 13,0 procent vilket kan jämföras med 10,2 procent vid årsskiftet. Målet för SJ är en avkastning på minst sju procent.

SJ:s nya snabbtåg, med arbetsnamnet Delta, börjar levereras från Alstom nästa år och ska enligt planerna sättas i trafik under 2027, i första skedet på Västkustbanan,

De nya regionaltågen från CAF kommer att levereras och sättas i trafik något år senare än snabbtågen.

Upprustningen av X2000 har gått i stå

Upprustningen av de 30–35 år gamla snabbtågen X2000 har gått extremt långsamt. Det första moderniserade tåget sattes i trafik hösten 2021 och nästan fyra år senare är endast nio av 36 tågsätt ombyggda och i trafik.

Dessutom har tillförlitligheten hos de icke-ombyggda X2000-tågen minskat kraftigt de senaste åren.

”Vi kämpar för att hålla de gamla X2000-tågen i trafik”, säger Monica Lingegård.

Under andra kvartalet i år kunde Stadler, som ansvarar för ombyggnaderna, inte leverera ett enda moderniserat tågsätt.

Hoppas på ketchupeffekt

”Men vår leverantör bygger nu om X2000-tåg på flera verkstäder och jag tror vi kommer att få den en ketchupeffekt under hösten när flera ombyggda tåg kan sättas i trafik”, säger Monica Lingegård.

Loken och vagnarna i nattågen har ännu fler år på spåren och moderniseringen av ligg- och sovvagnarna, som genomförs av CAF-ägda Euromaint, verkar ta nästan lika lång tid som upprustningen av snabbtågen men enligt uppgift ska de två första ombyggda vagnarna kunna visas upp i september.

Oklart om nattågen till Berlin

Staten har upphandlat nattågstrafik mellan Stockholm och dansk-tyska gränsen under fyra år och SJ kör sedan i september 2022 EuroNight mellan Stockholm och Tyskland, den första tiden till Hamburg och numera till Berlin.

Det är osäkert om staten kommer at tupphandla nattågstrafiken även efter hösten nästa år.

”När vi vet hur det blir med det får vi avgöra hur vi ska göra med den trafiken”, säger Monica Lingegård,

”Blir det inget statligt stöd till trafiken kanske vi får göra som Snälltåget och köra tågen när resenärerna är som flest.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Fler norska tåg till Malmö

Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.

Nyhet

Äntligen ljuset i tunneln

Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.