Annons:

Publicerad: 2023-10-31

Allt värre för Green Cargo

Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Godståg 15507 i väntan på mötande regionaltåg utanför Veddige driftplats strax efter klockan 22 en kväll i november 2022. Tåget från Göteborg till Malmö var omlett över Herrljunga-Borås-Varberg vilket betydde en omväg på 15 mil.

”Det var ett tufft kvartal, finansiellt mycket utmanande”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo sedan 18 september.

”Vi har tappat volymer, dels på grund av att vi har lagt ner inrikestrafiken i Norge och det internationella systemtåget Belgium Direct, dels på grund av en minskad efterfrågan på varor i den nedåtgående konjunkturen.”

Transportvolymerna var tio procent mindre än under tredje kvartalet 2022.

”Dessutom har vi tvingats ställa in en del avgångar med kort varsel på grund av fortsatta problem med Trafikverkets planeringsverktyg MPK”, säger Henrik Dahlin.

Inställda tåg pga MPK

Sena tidtabellsändringar i samband med sommarens många banarbeten och en ansträngd bemanningssituation har medfört uteblivna intäkter och ökade kostnader.

”Problemen med MPK har naturligtvis påverkat både volymer och lönsamhet”, säger Henrik Dahlin.

Annons:

Trots problemen med MPK och den tidigare mycket besvärande lokförarbristen ser Green Cargos nya vd ljuset i slutet av tunneln.

”Vi ser en positiv trend när det gäller regularitet och punktlighet samtidigt som kundnöjdheten förbättras”, säger han.

”Det är oerhört viktigt inför framtiden.”

”Vi har satt igång ett omfattande internt arbete för att bli mer kundtillvända.”

Bättre järnvägsunderhåll utreds

Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att stärka järnvägsunderhållet och göra tågtrafiken mer robust, tillförlitlig och punktlig sedan Green Cargo och tre stora kunder initierat ett möte mellan järnvägsbranschen och infrastrukturministern i början av sommaren.

Tredje kvartalet 2023 i korthet:

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 970 (1 077) miljoner kronor.
  • Rörelseresultat uppgick till -42 (32) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 56 (57) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -44 (17) Mkr.
  • Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 150 (520) Mkr.
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Nyhet

Revolutionerande kassett på spåret

En kassett för lyft av lastbilstrailrar kan revolutionera transporterna av lastbilsgods på järnväg i Sverige. Kassetten provades nyligen i Folkesta och ska i höst testas i större skala i Sverige.

Nyhet

Många vill åka tåg i sommar

Mycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige. De fem största företagen rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.