Annons:
Äntligen avgick nya X2000
Tåg 429 avgick klockan 10:29 på tisdagsförmiddagen från Stockholm C. Tåget var i rätt tid. Men det ombyggda X2000-tåget var minst tre år försenat, kanske fem.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
X2C 2008 står klart för att dra tåg 429 från Stockholm C till Göteborg C 16 november 2021.
”Äntligen”, sade SJ-chefen Monica Lingegård strax efter avgång från huvudstaden. ”Detta är en dag vi längtat efter., nu är det äntligen premiär för Nya X2000.”
Utvändigt är det främst den gråsvarta fronten, de gröna dörrarna och det välputsade rostfria stålet i vagnssidorna som skiljer Nya X2000 från Gamla X2000.
Invändigt är det desto mer; nya stolar, nya mattor, nya väggmaterial, nya innerdörrar, ny belysning och ny bistro.
Interiören är betydligt ljusare än tidigare och det mesta känns nytt och fräscht.
“Det är ett otroligt fint tåg, vi har lagt ner väldigt mycket möda på att få det perfekt in i minsta detalj”, sade Monica Lingegård.
“Vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta tåget.”
SJ beslöt 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Efter några år reviderades planerna och 2016-2017 togs de två första tågsätten in den då öde verkstaden i Tillberga, strax utanför Västerås, för ombyggnad. Då var planen att det första ombyggda tåget skulle sättas i trafik tredje kvartalet 2018.
Nya X2000 fyra år försenad
2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter. Men färgsättningen är hemlig.
Men de tekniska problemen har varit omfattande; att få gammal och ny teknik att samarbeta visade sig svårare än väntat.
Men efter tusentals timmar på verkstan i Tillberga och tiotusentals kilometer av provkörningar är de första tågen ombyggda och klara för trafik.
Premiärtåget dras av X2C 2008 och UB2X 2510 är manövervagn längst bak.
De närmaste veckorna kommer det första ombyggda X2000-tåget att användas i tåg 402, med avgång från Göteborg C klockan 05:44, och tåg 407, med avgång från Stockholm C 17:07 måndag-fredag.
Premiärturen för betalande passagerare blir I tåg 402 på onsdagsmorgonen.
Allt är mer digitalt, det är tystare invändigt och det är tystare utvändigt.
Jörgen Hellström
Efterhand som fler X2000-tåg byggs om tekniskt och interiört sätts de i trafik mellan Stockholm och Göteborg och om ett par år börjar de rulla mellan Stockholm och Malmö-Köpenhamn.
“Det har blivit många tusen kilometer under alla provkörningar men det har blivit ett väldigt bra tåg”, säger Jörgen Hellström, som tillsammans med Thomas Borg körde premiärturen med inbjudna gäster på tisdagen.
Jörgen Hellström har arbetat med Nya X2000 sedan 2015.
“Egentligen är det inte så stor skillnad när det gäller körningen”, säger han. “Men allt är mer digitalt, det är tystare invändigt och det är tystare utvändigt. ”
På de nya X2000-tågen kan stolarna i både första och andra klass justeras elektriskt.
Annons:
Just nu pågår den tekniska uppgraderingen av det sjunde tågsättet i Tillberga. Tre tågsätt har övertagits av SJ och ett tågsätt som genomgått teknisk uppgradering men ännu inte fått ny interiör och ny färgsättning går i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Upprustningen av X2000 kostar 3,5 miljarder kronor.
4 september 1990 klockan 06:33 avgick det första X2000-tåget med betalande passagerare från Stockholm C och anlände tre timmar och 34 minuter senare till Göteborg C.
Tågen byggdes snabbt, på endast fyra år, men beställningen på lutande snabbtåg kapabla att klara sträckan Stockholm-Göteborg på två timmar och 55 minuter hade föregåtts av utredningar och tester i två årtionden.
Det tog några år innan Västra stambanan anpassats för 200 km/h men sedan augusti 1992 klarar det lutande snabbtåget förflyttningen från Sveriges första till Sveriges andra stad under tre timmar.
Snabbtåget X2000 räddade SJ och svensk fjärtågstrafik från sotdöden. Under flera årtionden hade SJ tappat marknadsandelar till bilen och flyget men 1990 började det vända; allt fler valde tåget och flygets andel av resenärerna sjönk allteftersom X2000 introducerades på fler och fler linjer.
Första ombyggda X2000 till SJ
16 november visas Nya X2000 upp för massmedia och allmänheten. Ombyggnad av det sjunde tågsättet pågår. Men först om drygt fyra år kommer samtliga 36 tågsätt vara ombyggda.
Räddaren i nöden behöver hjälp
I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet. Men efter drömstarten uppstod många tekniska problem som tagit åratal att lösa.
22 år från tanke till verklighet
Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Dörrarna på de ombyggda X2000-tågen blir gröna och har fått knappar i stället för vred för öppning och stängning.
Tack vare den genomgripande ombyggnaden av X2000-tågen kommer det troligen att dröja minst 20 år innan klockan klämtar för det första svenska snabbtåget.
Med X2000 inleddes en ny era på de svenska järnvägarna. Det dröjde 25 år innan konkurrenterna nådde 200 km/h och kom i närheten av SJ:s restider.
SJ har beställt 25 nya regionaltåg för 200 km/h och håller på att upphandla nya snabbtåg för högre hastigheter, troligen 250 km/h.
MTR Express kör sedan sex år tillbaka 200 km/h med icke-lutande snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
Snälltåget kör sedan ett par år 200 km/h på delar av sträckan Stockholm-Malmö med Vectron-lok och äldre ombyggda tyska sittvagnar.
Flixtrain kör sedan maj i år 200 km/h på delar av sträckan Stockholm-Göteborg med Vectron-lok och äldre ombyggda tyska sittvagnar.
Men gammal är inte bara äldst utan dessutom snabbast. X2000 klarar Stockholm-Göteborg på två timmar och 45 minuter när inga banarbeten sinkar framfarten. Just nu är den snabba förbindelsen två timmar och 53 minuter.
MTRX behöver strax över tre timmar om man skippar stationsuppehållen och Flixtrain behöver ungefär tre timmar och en kvart för att klara de 455 kilometerna utan uppehåll. Men tre-fem uppehåll längs vägen blir restiderna 10-20 minuter längre.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tung DKV åter på banan
I slutet av september läggs en 56 ton tung dubbel korsningsväxel in på Stockholm C. Nu pågår byggandet av korsningsväxeln hos Vossloh Nordic Switch Systems i Örebro.
Nypremiär för nattåg till Tyskland
27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.
Nya tåg till Småland försenas
Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år. Förvaltningsrätten i Stockholm anser att upphandlingen måste göras om.
Danskar på svensk-tyska tåg
Snälltåget får tillåtelse att ta med inrikesresenärer i Danmark i tågen mellan Sverige och Tyskland och att köra inrikestrafik i Danmark. Men tillståndet gäller först från juni nästa år.