Annons:

Arkivet på Järnvägar.nu

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Notis

Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition

Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.

Nyhet

Containrarna tar tåget

Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.

Nyhet

Tågen i tid sommaren 2025

Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.

Nyhet

Osäker framtid för DVVJ

Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.

Nyhet

Många tågstopp på Västra stambanan

Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.

Notis

Samarbete för klimatsäkring

Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.

Notis

Trafikverket häver kontrakt i Västlänken

Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.