Annons:

Publicerad: 2024-01-26

Åter tåg mellan Uddevalla och Öxnered från söndag

Från klockan 12.00 på söndag 28 januari ska tågen åter kunna rulla på Älvsborgsbanan mellan Uddevalla och Öxnered sedan Trafikverkets entreprenörer återställt spår, kontaktledningsanläggning och signalsystem efter kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil 15 januari.

”Det har varit ett omfattande arbete, skadorna blev mycket stora”, säger Morgan Rehn, enhetschef på Trafikverket region Väst.

”Men vi tror att vi kommer att hinna bli klara på lördagen eller natten till söndag så ibruktagandebesiktning kan ske söndag förmiddag.”

Till att börja med kommer tågen att framföras med reducerad hastighet på sträckan som skadades vid kollisionen.

Vid olyckan skadades en teknikbyggnad inklusive kablage vid vägkorsningen, 200 meter räler och sliprar, fem kontaktledningsstolpar vilket medförde att kontaktledningsanläggningen revs ner och en hjälpkraftstransformator skadades.

Vägskyddsanläggningen inklusive portalerna var demolerade. Baliser och tillhörande tavlor förstördes.

De söndertrasade betongbalkarna som transporterades på lastbilstrailern spreds ut på och banan och förstörde en lada till en bondgård. Ballasten har därför renats.

Resenärerna har utväxlats med buss mellan Trollhättan och Öxnered respektive Vänersborg sedan 15 januari.

Gods som normalt går på järnväg till och från Uddevalla hamn och Munkedals bruk har lagrats eller transporterats med lastbil.

Hector Rail har kört virke till Värö bruk från Falköping i stället för från Uddevalla.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Reportage

Batteritåg på Kinnekulle

Det mesta pekar mot elhybridtåg när Västra Götalandsregionen och Västtrafik ska köpa nya tåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir det biodiesel i Itino-tågen.

Nyhet

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.