Annons:

Publicerad: 2024-01-26

Åter tåg mellan Uddevalla och Öxnered från söndag

Från klockan 12.00 på söndag 28 januari ska tågen åter kunna rulla på Älvsborgsbanan mellan Uddevalla och Öxnered sedan Trafikverkets entreprenörer återställt spår, kontaktledningsanläggning och signalsystem efter kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil 15 januari.

”Det har varit ett omfattande arbete, skadorna blev mycket stora”, säger Morgan Rehn, enhetschef på Trafikverket region Väst.

”Men vi tror att vi kommer att hinna bli klara på lördagen eller natten till söndag så ibruktagandebesiktning kan ske söndag förmiddag.”

Till att börja med kommer tågen att framföras med reducerad hastighet på sträckan som skadades vid kollisionen.

Vid olyckan skadades en teknikbyggnad inklusive kablage vid vägkorsningen, 200 meter räler och sliprar, fem kontaktledningsstolpar vilket medförde att kontaktledningsanläggningen revs ner och en hjälpkraftstransformator skadades.

Vägskyddsanläggningen inklusive portalerna var demolerade. Baliser och tillhörande tavlor förstördes.

De söndertrasade betongbalkarna som transporterades på lastbilstrailern spreds ut på och banan och förstörde en lada till en bondgård. Ballasten har därför renats.

Resenärerna har utväxlats med buss mellan Trollhättan och Öxnered respektive Vänersborg sedan 15 januari.

Gods som normalt går på järnväg till och från Uddevalla hamn och Munkedals bruk har lagrats eller transporterats med lastbil.

Hector Rail har kört virke till Värö bruk från Falköping i stället för från Uddevalla.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Få nya lok till Green Cargo

Fler Mb- och Re-lok. Försäljning, uthyrning eller skrotning av Rc4-loken men i långsam takt. En övergångslösning för diesellok i väntan på effektiva batteri- eller vätgaslok. Och så några Vectron-lok. Så ser Green Cargos lokstrategi ut.

Rd2 1032 med ett godståg från Stenungsund mot Sävenäs rangerbangård på Södra Marieholmsbron i december 2016.
Nyhet

Tågab köper Rm-loken

Tågåkeriet i Bergslagen köper de sex Rm-loken som SJ och därefter Green Cargo använt sedan 1977. Loken ersätter inhyrda Rc4-lok och kommer att dra många av Tågabs godståg.

Nyhet

Green Cargo vänder till vinst

För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor