Annons:
Åter tågtrafik i norr
Från klockan 18 på fredagskvällen går det åter att köra tåg norr Vännäs. Men tågtrafikbolagen drar igång sakta och försiktigt. Green Cargo väntar till lunchtid på söndag.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Green Cargo Rc4 1285 med ett godståg mellan Umeå och Holmsund i november 2007. All tågtrafik norr om Vännäs och Umeå och legat nere sedan i onsdag men på fredagskvällen återupptas viss trafik och från söndag ska alla tåg rulla.
”Vi drar igång successivt”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.
”Det är ju fortfarande vissa områden där det är väldigt kallt och vi vill inte chansa.”
Regionaltågstrafiken som Vy Tåg kör för Norrtåg har varit inställd norr om Umeå sedan i tisdags. Dessutom har vissa tåg mellan Sundsvall och Umeå ställts in på hela eller delar av sträckan.
Vy Tåg räknar med att dra igång tågkörningen för Norrtåg i full utsträckning på lördagen men det fanns under fredagen fortfarande frågetecken för vissa regionaltåg.
Nattågen för vänta ett dygn
Nattågen mellan Stockholm och Luleå respektive Kiruna kommer troligen att rulla iväg först på lördagskvällen.
”Som vi kan bedöma situationen nu kör vi nattågen 91 och 92 mellan Stockholm och Luleå natten lördag–söndag men det är ännu oklart när vi återupptar trafiken med tågen 93 och 94 mellan Stockholm och Kiruna”, sade Petter Östmark vid 13-tiden på fredagen.
SJ har kört nattågen mellan Göteborg och Umeå samt mellan Stockholm och Duved med in- och utväxling av vagnar i Sundsvall under hela köldperioden men på fredagsmorgonen gav loket som skulle dra tåget till Umeå upp i Nordmaling, sju mil söder om Umeå.
SJ ställer in till och från Umeå
”Vi ställer in nattens tåg mellan Umeå och Göteborg i båda riktningarna”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
”Men vi räknar med att köra igen från natten lördag–söndag.”
SJ:s nattåg till och från Duved har kunnat köras som vanligt under hela veckan.
Annons:
LKAB återupptar malmtransporterna på det södra omloppet från Gällivare till Luleå på fredagskvällen.
Trafiken på det norra omloppet, från Kiruna till Narvik ligger nere sedan ett malmtåg spårade ur i Vassijaure 17 december och den kan förmodligen inte återupptas förrän i månadsskiftet januari-februari.
Green Cargo väntar till söndag
Green Cargo väljer att inte återuppta godstågstrafiken norr om Vännäs förrän klockan 12 på söndag.
”Det är fortfarande väldigt kallt och vi vill inte riskera att tågen blir stående”, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo.
”Dessutom måste vi se till att få lok och vagnar till rätt ställe innan vi kör igång.”
När temperaturerna sjönk under -35 grader under tisdagen havererade eller skadades ett stort antal lok och flera vagnar. Vagnar växlades ur tåg och ställdes på avvikande huvudspår eller sidospår på flera driftplatser på Stambanan genom Övre Norrland.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ny vagn ersätter tre gamla
Från 1950-talet till 2020-talet i ett stort språng. De små, snart 70 år gamla, godsvagnarna som används för att transportera pappersmassa från Värö bruk till Varbergs hamn ersätts av 20 meter långa vagnar med helt öppningsbara sidor.
Storvinst för lokuthyrare
Det är kärva tider för många godstågsbolag. Men lokuthyrningsföretagen går strålande. Nordic Re-finance, Sverige största lokuthyrare, har dubblat omsättningen på två år och gör rekordvinst.
Kollektivtrafiken förlorar miljarder
Kollektivtrafikbolagen tappar i år 7-8 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på grund av coronapandemin. Nästa år väntar minskad trafik och höjda biljettpriser.
Staten täcker knappt halva förlusten
Kollektivtrafikbolagen i Sverige förlorar drygt sju miljarder kronor i minskade biljettintäkter år. Men ersättningen från staten via Trafikverket blir endast tre miljarder kronor.