Annons:

Publicerad: 2024-01-05

Åter tågtrafik i norr

Från klockan 18 på fredagskvällen går det åter att köra tåg norr Vännäs. Men tågtrafikbolagen drar igång sakta och försiktigt. Green Cargo väntar till lunchtid på söndag.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Green Cargo Rc4 1285 med ett godståg mellan Umeå och Holmsund i november 2007. All tågtrafik norr om Vännäs och Umeå och legat nere sedan i onsdag men på fredagskvällen återupptas viss trafik och från söndag ska alla tåg rulla.

”Vi drar igång successivt”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.

”Det är ju fortfarande vissa områden där det är väldigt kallt och vi vill inte chansa.”

Regionaltågstrafiken som Vy Tåg kör för Norrtåg har varit inställd norr om Umeå sedan i tisdags. Dessutom har vissa tåg mellan Sundsvall och Umeå ställts in på hela eller delar av sträckan.

Vy Tåg räknar med att dra igång tågkörningen för Norrtåg i full utsträckning på lördagen men det fanns under fredagen fortfarande frågetecken för vissa regionaltåg.

Nattågen för vänta ett dygn

Nattågen mellan Stockholm och Luleå respektive Kiruna kommer troligen att rulla iväg först på lördagskvällen.

”Som vi kan bedöma situationen nu kör vi nattågen 91 och 92 mellan Stockholm och Luleå natten lördag–söndag men det är ännu oklart när vi återupptar trafiken med tågen 93 och 94 mellan Stockholm och Kiruna”, sade Petter Östmark vid 13-tiden på fredagen.

SJ har kört nattågen mellan Göteborg och Umeå samt mellan Stockholm och Duved med in- och utväxling av vagnar i Sundsvall under hela köldperioden men på fredagsmorgonen gav loket som skulle dra tåget till Umeå upp i Nordmaling, sju mil söder om Umeå.

SJ ställer in till och från Umeå

”Vi ställer in nattens tåg mellan Umeå och Göteborg i båda riktningarna”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

”Men vi räknar med att köra igen från natten lördag–söndag.”

SJ:s nattåg till och från Duved har kunnat köras som vanligt under hela veckan.

Annons:

LKAB återupptar malmtransporterna på det södra omloppet från Gällivare till Luleå på fredagskvällen.

Trafiken på det norra omloppet, från Kiruna till Narvik ligger nere sedan ett malmtåg spårade ur i Vassijaure 17 december och den kan förmodligen inte återupptas förrän i månadsskiftet januari-februari.

Green Cargo väntar till söndag

Green Cargo väljer att inte återuppta godstågstrafiken norr om Vännäs förrän klockan 12 på söndag.

”Det är fortfarande väldigt kallt och vi vill inte riskera att tågen blir stående”, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo.

”Dessutom måste vi se till att få lok och vagnar till rätt ställe innan vi kör igång.”

När temperaturerna sjönk under -35 grader under tisdagen havererade eller skadades ett stort antal lok och flera vagnar. Vagnar växlades ur tåg och ställdes på avvikande huvudspår eller sidospår på flera driftplatser på Stambanan genom Övre Norrland.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

SJ rustar nattågen för 300 Mkr

SJ upprustar de flesta av sina sovvagnar och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen ska vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.

Nyhet

Backig genväg för en halv miljard

Om drygt en månad rullar tågen på det nya triangelspåret i Bergsåker. Då slipper virkestågen till sågverk och massafabriker vid kusten köra mot Sundsvall för tidsödande rundgång.

Nyhet

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

Nyhet

Svarvning viktigare än avisning

Möjligheten att hålla igång tågtrafiken i långvarig snö och kyla beror främst på tillgången på hjulsvarvning och avisning. Hjulsvarvarna måste bli fler men det är inte lönsamt att bygga avisningshallar.