Annons:
Backig genväg för en halv miljard
Om drygt en månad rullar tågen på det nya triangelspåret i Bergsåker. Då slipper virkestågen till sågverk och massafabriker vid kusten köra mot Sundsvall för tidsödande rundgång.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Rundvirkestågen på Mittbanan behöver från 5 juli inte längre att gå in mot Sundsvall för rundgång utan kan använda nya triangelspåret mot Ådalsbanan. Tåg 41741 Ånge godsbangård-Iggesund med 142- och 243-lok i multipelkoppling som dragkraft 14 maj 2021.
Annons:
”Allt har gått enligt planerna och vi har hållit budget trots ett det är ett ganska besvärligt projekt”, säger Håkan Åberg, projektledare på Trafikverket.
Triangelspåret i Bergsåker kopplar samman Mittbanan Sundsvall-Ånge-Storlien med Ådalsbanan Sundsvall-Härnösand-Långsele.
Under alla år har tågen från väster på Mittbanan tvingats köra in till Nacksta eller Sundsvall C där loken fått göra rundgång och sedan fortsatt norrut mot Birsta eller Timrå och skogsindustrierna norr om Sundsvall.
Tidsödande procedur
Proceduren är tidsödande och stjäl mycket kapacitet från infarten väster och norr mot Sundsvall.
”Hector Rail kör fyra-sex tåg per dygn åt oss från Ånge och terminalerna därikring till Östrands massafabrik i Timrå och med triangelspåret kortas transporttiden med 30-45 minuter per tåg”, säger Martin Sundberg, tågtransportledare på SCA Skog. ”Med triangelspåret sparar vi tre-fem timmar per dygn.”
2018 påbörjades markarbeten vid Bergsåker fem kilometer nordväst om Sundsvall C för anläggningen av ett triangelspår.
”Det har varit ett utmanande projekt med allt annat än stabila geotekniska förhållanden vid Selångersån, anläggandet av en hög järnvägsbank och byggandet av de två närmare 100 meter långa broarna över Timmervägen och Selångersån”, säger Håkan Åberg.
Det nya triangelspåret mellan Mittbanan och Ådalsbanan strax nordväst om Sundsvall går på en närmare 100 meter lång bro över Selångersån.
Trespannsbroar över vägen och ån
Broarna har utförts som trespannsbroar för att ge ett mindre massivt intryck och slänterna har anpassats till landskapet genom att planteras med låg växtlighet.
Peab utför mark- och broentreprenaderna och Infranord utför järnvägsentreprenaden.
Triangelspåret blir 1,7 kilometer och utförs signaltekniskt så att långa godståg kan stanna på spåret utan att hindra annan tågtrafik.
Triangelspåret och växlarna vid Mittbanan och Ådalsbanan kommer att medge 80 km/h för tåg som ska trafikera triangelspåret.
Stora höjdskillnader
Höjdskillnaden mellan Mittbanan och Ådalsbanan i Bergsåker är betydande. Från förgreningspunkten mellan Mittbanan och Ådalsbanan har Mittbanan en kraftig stigning mot väster upp till 17 promille medan Ådalsbanan har en utförslöpa med 10 promille till Bergsåkersbron för att sedan stiga med 15 promille mot Birsta.
Triangelspårets profil har styrts av lutningen på Mittbanan och att spåret ska passera under Bergsåkersbron och på bro över Timmervägen. Väster om bron över Timmervägen fortsätter spåret med över 15 promilles lutning upp mot Mittbanan.
”Lutningarna begränsar tågvikten till 900 ton för de flesta tågen med endast ett lok”, säger Håkan Åberg.
Projektet kommer att kosta 530 miljoner kronor. Om inget oförutsett inträffar tas triangelspåret i drift 5 juli.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart rivs järnvägen till Karlsborg
Persontågen rullade i 110 år, godstågen i ytterligare sju år i statlig regi samt tolv år i privat regi. Men nu är kontaktledningen borta, rälerna har börjat transporteras iväg och nästa år börjar rivningen på allvar.
EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien
Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.
Många vill åka tåg i sommar
Mycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige. De fem största företagen rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.
Kräver stopp för SJ:s nattåg
Trafikverket bryter mot reglerna om statsstöd för tågtrafik när det upphandlat tågtrafik som gör det möjligt för SJ att köra nattåg till Tyskland som skadar konkurrenten Snälltåget. Det anser Allrail, alliansen för oberoende tågtrafikföretag.



