Annons:
Bastuträsk före Umeå
Flera månader senare än planerat kördes det första kombitåget från Bastuträsk till Göteborg 17 maj. Men Nurminen Logistics nya tåg från Umeå till Göteborg som skulle haft premiär i april har ännu inte avgått.
Text: Ulf Nyström Foto: Rasmus Hansson
![kombitag-bastutrask-goteborgs-hamn](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2024/05/kombitag-bastutrask-goteborgs-hamn.webp)
17 maj avgick det första kombitåget från Bastuträsk mot Göteborgs hamn. Dragkraft var Grenland Rails El15 101, fd Hector Rail 161 101, fd NSB El15 2191.
”Sent omsider kom vi igång” säger Claes Mårdstrand, trafikchef på Grenland Rail.
”Man kan väl säga att startsträckan varit ovanligt lång.”
Grenland Rail skulle kommit igång med körningen av ett nytt kombitåg med trävaror från Bastuträsk till Göteborgs hamn i vintras men konkursen i logistikföretaget First Row medförde att trafikstarten fick skjutas upp ett halvår.
Nu sker trafiken i regi av Träfraktkontoret (TFK) och det är främst sågade trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som transporteras till Göteborg hamn för export.
Norska Grenland Rail köpte 2022 svenska Baneservice Skandinavia AB av statliga norska Baneservice AS.
”Vi kör kombitåget från Bastuträsk med ett av våra fyra El15-lok”, säger Claes Mårdstrand.
”Ett kombitåg är ju en lätt match för de gamla malmtågsloken.”
54 år gamla malmtågslok
El15-loken byggdes 1970 för norska NSB för malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik och köptes 2004 av Hector Rail som använde dem i tunga godståg. 2020 köpte Grenland Rail fyra av loken.
Grenland Rail kör sedan mitten av oktober förra året ett heltåg med betongelement till ett nytt nätverk för dricksvatten i Oslo kommun från Mukran i norra Tyskland via Hamburg och Malmö till Alnabru utanför Oslo för Mobil Baustoffe i samarbete med DB Cargo. Mellan Malmö och Oslo används EL15-lok
Grenland Rail kör dessutom det så kallade sandtåget mellan Limmared och Halmstad och transporterar banarbetsfordon åt flera olika företag.
Inga nya kombitåg Umeå–Göteborg
Medan trafiken mellan Bastuträsk och Göteborg hamn efter mycket om och många men äntligen kommit igång har den trafik som Väte Rail skulle kört för Nurminen Logistics mellan Umeå och Göteborg ännu inte inletts.
Sponsrat innehåll
![EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2024/05/europeanloco-advertorial-2-start-1080x675.jpg)
EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien
Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.
![readmore_icon](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/05/readmore_icon.png)
Terminal i Bastuträsk expanderar
Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.
Annons:
”Det har helt enkelt inte funnits något gods att transportera även om intresset för förbindelsen varit stort”, säger Jan G Forslund, vd i Väte Rail.
”Men vi har avtal med Nurminen och får betalt för våra fasta kostnader så det drabbar egentligen inte oss.”
Trafiken mellan Haparanda och Göteborg, som Väte Rail kommer att köra på uppdrag av Nurminen Logistics, verkar dock som planerat komma igång under sommaren.
”Där finns konkreta transportuppdrag”, säger Jan G Forslund.
“Så vi räknar med att komma i gång i slutet av juni.”
Väte Rail kommer att köra tåget via Umeå och Sundsvall.
”Om eller förhoppningsvis när vi får gods från Umeå kan vi koppla på ett antal vagnar där”., säger Forslund.
Tillkoppling i Sundsvall
Till att börja med kommer vagnarna från och till Haparanda att kopplas samman med vagnarna från Ånge och Sundsvall i det tåg som Väte Rail kör för kemiföretaget Nouryon mellan Ånge och Göteborg.
Väte Rail och Nouryon tecknade nyligen avtal om fortsatta transporter mellan Ånge och Göteborg via Sundsvall till och med utgången av 2025.
”Nu kör vi två omlopp i veckan men tillkommer tillräckligt stora volymer från Haparanda kommer vi att öka till tre omlopp i veckan”, säger Jan G Forslund.
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
![readmore_icon](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/05/readmore_icon.png)
Åter godståg från Haparanda
Väte Rail kommer från 8 april att köra två nya kombitåg i veckan mellan Umeå och Göteborg på uppdrag av Nurminen Logistics. I sommar inleds trafik mellan Haparanda och Göteborg.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart rivs järnvägen till Karlsborg
Persontågen rullade i 110 år, godstågen i ytterligare sju år i statlig regi samt tolv år i privat regi. Men nu är kontaktledningen borta, rälerna har börjat transporteras iväg och nästa år börjar rivningen på allvar.
Tågen rullar åter för ICA
Scanlog, ICA, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige trots att transporterna av komponenter för Volvo ligger ner på grund av coronapandemin. Tåget går nu två gånger i veckan.
Vinsten utraderad på två veckor
Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.
Green Cargo väljer Öresundsbron
Green Cargo lägger om systemtågstrafiken till utlandet. Godstågen till Österrike och Italien körs nu över Danmark. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock förlorar en stor del av sina järnvägsvagnar.