Annons:
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Text: Ulf Nyström Foto: Björn Nordh
Håkan Holmberg och Dan Johansson på Green Cargo växlar in det första bränsletåget från Göteborg till St1:s depå i Malmö vid 06-tiden på torsdagsmorgonen.
Transporterna av bensin och dieselolja från St1:s raffinaderi i Göteborg till St1:s bränsledepå i Malmö har hittills körts med båt.
Men med början under natten till torsdagen transporteras bränslet med tåg.
Från båt till tåg
“Det är glädjande att vi kunnat föra över transporter från båt till tåg”, säger Björn Nordh, senior säljspecialist på Green Cargo.
Bränsletågen kommer under hösten att köras två–tre gånger i veckan från Göteborg till Malmö. Från tidtabellsskiftet I december utökas trafiken till fyra tåg I veckan.
Tågen går vid 22-tiden från Pölsebo på Hisingen i Göteborg och ankommer Malmö vid 04-tiden.
Ny lossningsanläggning
Därefter växlas vagnarna ut till St1:s depå via ett nybyggt hamnspår och bränslet pumpas till olika cisterner från en nybyggd omlastningsanläggning.
“Det är den första omlastningsterminalen för tågstransporter som uppförts sedan Brista-terminalen för flygbränslet till Arlanda byggdes 2006”, säger Björn Nordh.
Annons:
Nästa år kommer transporterna att från Göteborg till Malmö att omfatta 182 000 ton bensin och dieselolja per år.
Till Jönköping och Karlstad
Green Cargo kör sedan flera år bränsle från St1-raffinsderiet i Göteborg till St1:s depåer i Jönköping och Karlstad.
Tågen till Jönköping körs fem dagar i veckan och tågen till Karlstad fyra dagar i veckan.
“St1 är det enda bränselföretaget i Sverige som kör sina produkter på järnväg”, säger Björn Nordh.
“Övriga använder enbart båt och tankbilar.”
St1 hyr tankvagnarna som används i bränsletågen av Ermewa och VTG.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.
“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”
Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.



