Annons:
Carlson gav inga besked
Infrastrukturminister Andreas Carlson fick på måndagsmorgonen ta emot de 78 000 namnunderskrifterna mot nedläggningen nav SJ:s nattåg mellan Göteborg och Norrland.
”Det var ett bra möte”, säger Linnea Granqvist efter uppvaktningen.
”Ministern lyssnade på mina argument och han verkade genuint intresserad av problemet men han lovade som väntat inte någonting.”
Linnea Granqvist i Östersund har på fem veckor samlat in över 78 000 namn för att få behålla nattågen mellan Göteborg och Umeå och mellan Göteborg och Duved.
”Jag betonade att nattågen till Västsverige är viktiga för oss som bor och arbetar i norr”, säger Linnea Granqvist.
”Det är bra om Snälltåget börjar köra nattåg ett par dagar i veckan under vintersportsäsongen men vi vill kunna tåg till Göteborg utan krångliga byten året runt.”
På måndagseftermiddagen tar Linnea Granqvist snabbtåget från Stockholm hem till Östersund. Även om uppvaktningen av infrastrukturministern inte ger några omedelbara resultat ger Linnea Granqvist inte upp kampen.
”Nu har vi lyft frågan till högsta nivå. Nu gäller det att fortsätta kämpa, att engagera ännu fler människor i Norrland och i Västsverige och att få kommun- och regionpolitiker i Norrland och Västsverige att trycka på ännu hårdare.”
”Målet är nattåg mellan Göteborg och Jämtland och mellan Göteborg och Umeå året runt. Varje natt.”
Andreas Carlson och Linnea Granqvist.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Snälltåget kör Göteborg–Jämtland
Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.