Annons:
Coop-trailrar går som tåget
Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid. När många resandetåg är inställda håller godstågen tidtabellerna utan problem.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Lokförare Anders Bjermquist klättrar upp på Traxxloket som ska dra tåg 44208 från Malmö kombiterminal sommarkvällen 20 augusti 2020.
Annons:
Det rullade ju på ganska så bra”, säger Anders Bjermqvist, lokförare på tåg 44208-44209. ”Väldigt få förbigångar och få möten på enkelspårssträckorna.”
Tåg 44208-44209 är denna sensommarkväll 599 meter långt och väger 1 651 ton. De 17 vagnarna är lastade med 34 lastbilstrailrar.
Dragkraften utgörs av 185.675, ett Traxx-lok från Bombardier.
Tåget körs av TX Logistik på uppdrag av Coop. TX Logistik hyr lok och vagnar och sköter tågdragningen medan Baneservice sköter växling och terminaltjänst i Bro. Coop äger eller hyr trailrarna.
TX Logistik har sakta men säkert vuxit de senaste åren efter en djup svacka för några år sedan när företaget förlorade licens och säkerhetsintyg i Sverige sedan Transportstyrelsen funnit allvarliga brister i bolagets säkerhetsrutiner och anmärkningar som inte åtgärdades i tid.
Anders Bjermquist har backat ner loket till tåget och kopplat till. Mertz, som är entreprenör på kombiterminalen, lämnar över ett klargjort och avsynat tåg.
TXL åter på spåren
I december 2017 återfick TX Logistik licens och säkerhetsintyg och håller med ny ledning sakta på att bygga upp verksamheten.
2019 hade bolaget en nettoomsättning på 110 miljoner kronor, redovisade ett rörelseresultat på 2,9 Mkr och hade 23 anställda. Företaget kör tre tågpar mellan Malmö och Bro för Coop och ett kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.
TX Logistik är ett dotterföretag till TX Logistik AG som sedan 2017 är helägt av Mercitalia, dotterbolag till de italienska statsjärnvägarna FS.
Klockan 18:19, elva minuter tidigt, rullar tåget ut från Malmö godsbangård där trailrarna lastats under eftermiddagen. Det är varmt, på gränsen till hett.
Trafiken på Södra stambanan är tät trots att ett antal fjärrtåg är inställda på grund av det minskade resandet under coronapandemin. Men det vimlar av Pågatåg och Öresundståg och vi möter så småningom en ansenlig mängd godståg.
44208 rullar på ända till Stehag där vi får gå in på ett sidospår för att släppa förbi Öresundståg 11082 som är på väg från Kontinenten i form av Köpenhamn H till Karlskrona C.
I Alvesta lastas och lossas Cooptrailrar på och från de vagnar som det tidiga tåget 44203 lämnat på nedresan från Bro.
Inget uppehåll i Hässleholm
Vi passerar Hässleholm utan att det planerade stoppet för ytterligare en förbigång och är 35 minuter tidiga när vi möter Hector Rails kombitåg från Nässjö mot Ruhrområdet. Det dröjer ända till Killeberg innan vi möter ett X2000-tåg.
I Älmhult möter vi systertåget 44203 på väg för Coop från Bro till Malmö. Det blir ett kort stopp vid infartssignalen till Alvesta medan ett Krösatåg från Värnamo korsar vår tågväg och rullar in på stationen.
I Gåvotorp än vi ändå 34 minuter tidiga när vi möter ytterligare ett Coop-tåg på väg till Malmö, tåg 44213, som dagen till ära är 100 minuter tidigt.
Coop har transporterat dagligvaror från terminalen i Bro, mellan Stockholm och Enköping, till terminalerna i Växjö och Malmö sedan 2009.
Tågen transporterar även trailrar med färska och frysta varor från terminalerna i Västerås och Enköping.
Tågen körs till Malmö med avkoppling av vagnar i Alvesta för omlastning och distribution ut till Coops butiker i södra Sverige.
Under dagen samlas varor in från Coops leverantörer för att transporteras till Bro med tåg och därifrån vidare till övriga terminaler i Mälardalen.
Så långe det är torrt på spåren, man slipper höstens lövhalka och hjulen är i gott skick fungerar Traxx-loken alldeles utmärkt. Men de slirar väldigt lätt när det är blött eller hjulen börjar bli slitna.
Anders Bjermqvist, lokförare på tåg 44208-44209
Ökade tågtransporter för Coop
I våras utökades trafiken sedan Coop övertagit de 163 Netto-butikerna i Sverige och Nettos lager i Falkenberg och Linköping successivt stängts.
Nu körs tre tågpar varje dygn måndag-fredag med närmare 3 000 ton butiksvaror. Totalt ersätter Coops varutransporter med tåg minst 17 000 långväga lastbilstransporter varje år.
5615, Green Cargos tåg från Hallsberg till Malmö, är 41 minuter sent när vi möter det strax söder om Lammhult. 4611, också Green Cargo, som vi möter strax norr om Sävsjö är å andra sidan 55 minuter tidigt.
Augustiskymningen sänker sig över det småländska höglandet och när vi får stopp även vid infarten till Nässjö för att vänta på att ett resandetåg ska hinna ut framför oss är det nästan helt mörkt.
Kvällens sista snabbtåg, 545, rullar genom Nässjö 44 minuter sent.
44208 är 30 minuter tidigt när vi passerar Frinnaryd och möter posttåget 9843 från Rosersberg mot Malmö. Vi rullar sakta genom Mjölby, lämnar Södra stambanan och rullar in på Godsstråket genom Bergslagen mot Hallsberg.
”Så långe det är torrt på spåren, man slipper höstens lövhalka och hjulen är i gott skick fungerar Traxx-loken alldeles utmärkt”, säger Anders Bjermqvist. ”Men de slirar väldigt lätt när det är blött eller hjulen börjar bli slitna”.
Ett samtal till fjärren som ger avgångssignal.
14 år som lokförare
Anders Bjermqvist har varit lokförare i 14 år. Han började på bemanningsföretaget Traindrivers och där har han blivit kvar.
”Det är den varierande körningen som gör det roligt att jobba”, säger han. Traindrivers kör ju åt många olika uppdragsgivare”, säger han.
Han har kört för Stockholmståg, SJ i Tierp, DB Regio i Östergötland, Arriva med Pågatågen och ett antal godstågsbolag och han gillar långa turer.
Körningen av Coop-tåget för TX Logistik, som han och en kollega från Traindrivers har hjälpt TXL med i sommar, uppfyller hans önskemål. Turen Malmö-Bro är på tio timmar och i morgon ska han köra Bro-Hallsberg innan hans kollega avlöser honom.
Anders Bjermqvist bor i Rolfstorp mellan Varberg och Ullared så det är bra med långa turer om inte passresorna ska äta upp all fritid.
Vi skulle haft ett uppehåll på 20 minuter i Mjölby som bortfaller och är plötsligt 51 minuter tidiga. Vi möter Kopparpendeln från Skelleftehamn mot Helsingborg, en av Sveriges mest långväga tåg på dubbelspåret upp mot Motala, och strax därpå ännu ett posttåg.
Vid Gåvotorp norr om Alvesta möter vi 44213, det andra dagliga Cooptåget på sydgång.
Skymningen lägger sig över de småländska skogarna mellan Alvesta och Nässjö.
I Hallsberg är dubbelspåret avstängt för banarbeten och vi passerar på det tillfälliga förbigångsspåret i bangårdens norra del.
Snart en flaskhals mindre
Större delen av det gamla enkelspåret Mjölby-Hallsberg har under de senaste årtiondena förvandlats till dubbelspår men ännu återstår ett par mil enkelspår närmast Hallsberg innan flaskhalsen är eliminerad.
Efter gyttret av spår och tåg i Hallsberg blir det kolonnkörning norrut med tre kombitåg, vårt från Malmö till Bro och två tåg från Göteborg Skandiahamnen mot Umeå respektive Luleå.
I Frövi blir det stopp i nästan en halvtimma, resans längsta uppehåll. Innan vi får bege oss ut på enkelspåret mot Arboga får vi invänta Real Rails kombitåg från Sundsvall till Skandiahamnen med CFL Cargo som tågdragare.
Nu har vi dessutom fått nytt tågnummer, 44209, eftersom vi enligt järnvägsvärldens logik kör söderut även om resan i verkligheten går österut.
Försprånget mot tidtabellen har krympt från 66 till 37 minuter men sen är det nästan fritt fram på den öde Mälarbanan mot Bro, I Valskog möter vi Hector Rails tåg med papper för SCA från Holmsund till Skövde.
”Jag gillar långa turer”, säger Anders Bjermqvist. Jag blir inte trött trots att jag har kört länge och inte särskilt trött på nätterna heller så sådana här turer passar mig fint. Åtta-nio timmars tågkörning är perfekt.”
Klockan 02:32, 48 minuter före utsatt tid, kan han parkera sitt 17 vagnar långa tåg i Bro och ta taxi till hotellet för några timmars sömn innan det är dags att köra mot Hallsberg med samma lok men helt andra trailrar på vagnarna.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Åter persontåg i norr
Från och med i dag, 17 juni, får persontågen åter trafikera norra delen av Malmbanan. Men många banarbeten medför att nattågen mellan Stockholm och Narvik ställs in många dagar i sommar.
Ny virkesterminal vid Inlandsbanan
Om ett halvår inleds trafiken med virkeståg från en ny terminal i den gamla grusgropen i Överhogdal. Prognosen lyder på 200 avgående flis- och virkeståg per år.
EuroDual: Lösningen på Sveriges åldrande lokflotta
Svensk järnväg befinner vid ett vägskäl. En stor del av landets lokflotta har varit i drift i årtionden, vilket leder till många operativa och ekonomiska utmaningar. Höga underhållskostnader, ineffektivitet och oförmåga att uppfylla moderna miljöstandarder hotar såväl konkurrenskraft som omställningen av Sveriges järnvägssektor.