Annons:
Dubbelt upp för CFL cargo
CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Traxxloket 185 413 på med ett av Hector Rails tåg på Hamnbanan i Göteborg 28 april 2022.
”Vi har skrivit avtal med CFL cargo om tågdragningen Göteborg-Sundsvall med till och avkoppling av vagnar från och till Jönköping i Falköping, som CFL redan nu kör för oss, och Göteborg-Umeå, som Green Cargo kör sedan flera år”, säger David Sandahl, vd i Real Rail.
”Vi har haft ett långvarigt samarbete med CFL cargo och det har varit till stor belåtenhet. Green Cargo har förklarat att man inte längre strävar efter tågdragning åt andra företag, man koncentrerar sig på de egna affärerna, så det är inte några hard feelings.”
Sandahl tar över tågdragningen
I januari blev det klart att Sandahlsbolagen ämnade ta över dragningen av de flesta egna tågen och därför förvärvat Bure Equitys lokleasingverksamhet i Bures dotterbolag Investment AB Bure och sju Traxx-lok.
Då hade Green Cargo någon månad tidigare börjat köra kombitågen mellan Göteborg och Luleå via Västerås med till och avkoppling av vagnar på kombiterminalen vid Västerås Västra.
Nu står det klart att Real Rail kommer att köra tågparet mellan Göteborg och Luleå, tågparet mellan Helsingborg och Umeå via Nässjö och tågparet mellan Helsingborg och Luleå via Nässjö i egen regi med de nyligen förvärvade Traxx-loken samt ett inhyrt Traxx-lok och egna lokförare.
Real Rail kör kombi till Västerås
Sandahlsbolagen har tagit över driften av kombiterminalen i Västerås. Kombitåget mellan Göteborg och Luleå körs nu via Västerås med av- och tillkoppling av vagnar. Om nio månader tar Real Rail över tågdragningen.
Sandahl ska dra egna tågen
Sandahlsbolagen köper Bure Equitys sju Traxx-lok. I december tar Sandahlbolagens dotterbolag Real Rail över tågdragningen av företagets kombitåg. Green Cargo tappar ett av de större uppdragen.
Annons:
Lastning av trailrar för Real Rails kombitåg Göteborg-Luleå på kombiterminalen i Västerås i mars 2022.
Loken från Bure förblir svarta
Loken kommer att förbli svarta men folieras med SANDAHLS i röda versaler.
CFL cargo kör de två tågpar som Real Rail ännu inte har tillräckligt med lok för att kunna köra på egen hand.
Avtalet med CFL cargo är på två år och gäller från 12 december 2022. CFL cargo kommer att använda Traxx-lok i båda tågparen.
”Vi erbjuder ett effektivt och tillförlitligt transportupplägg med trafik fem dagar i veckan 52 veckor om året”, säger David Sandahl.
Ersätter 40 000 landsvägstransporter per år
”De miljövänliga transportuppläggen ersätter 160 lastbilar och släp per dag. Det motsvarar 40 000 långtradartransporter per år. Vi kör alla godståg med ellok och förnyelsebar grön el.”
Just nu pågår rekrytering av ett 30-tal lokförare till Real Rail.
”Intresset är stort och vi har fått mångfaldigt fler ansökningar än antalet lediga tjänster”, säger David Sandahl.
Real Rail är ett helägt dotterbolag i Sandahlskoncernen. Koncernen med säte i Värnamo har 700 anställda och en årlig omsättning på drygt två miljarder kronor.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter
I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.
Inlandsbanan tror på vätgas
Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.
Minskat underhåll av järnvägarna
Regeringen vill öka vägunderhållet med en miljard kronor och minska underhållet av järnvägarna med 750 miljoner kronor. Det avslöjade infrastrukturminister Andreas Carlsson på måndagen.
Ny godspendel Oslo–Göteborg
Sedan mitten av september körs ett nytt godståg mellan Oslo och Göteborg, till att börja med en gång i veckan. Tåget minskar trafiken på E6 med 2 000 lastbilar och därmed koldioxidutsläppen med 700 ton om året.





