Annons:
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.

Ett nylevererat SL pendeltåg X60B på stationen i Sundbyberg i början av september 2016. FOTO: Kasper Dudzik
Organisationerna beklagar att regeringen inte går vidare med det tidigare remitterade förslaget om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort i kollektivtrafiken.
OECD och Klimatpolitiska rådet har upprepade gånger kritiserat Sverige för att inte göra tillräckligt för att främja kollektivt resande. Dessutom ska beloppsgränsen höjas för när ett reseavdrag får göras, från 11 000 kronor till 15 000.
Detta innebär att det blir dyrare att arbetspendla, oavsett om man reser kollektivt eller med bil. Höjningen med 4 000 kronor gör att kostnaden kan öka med upp till 2 000 kronor per år, beroende på vilken marginalskatt man har.
“Kollektivtrafiken har en stor roll med att bidra till både ett hållbart och resurseffektivt resande samt även till att vidga och utveckla Sveriges arbetsmarknadsregioner. Vi beklagar därför att regeringens tidigare presenterade förslag om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort inte finns med i budgetpropositionen, eftersom det skulle bidragit till en ökad attraktivitet för kollektivtrafiken”, säger Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.
“Att regeringen återigen väljer bort en reform som skulle ha gynnat både klimatet och hushållens ekonomi är svårt att förstå. Det hade varit ett viktigt stöd till alla som pendlar kollektivt, och en tydlig signal om att kollektivtrafiken är en bärande del av klimatomställningen. Vi kan konstatera att det kollektiva resandet inte har varit en prioriterad fråga under den här mandatperioden. Det behöver förändras”, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
“Politik kommer till uttryck genom handling, inte genom ord allena. Det är uppenbart att kollektivtrafiken missgynnas, medan den privata biltrafiken gynnas. Detta sker samtidigt som samtliga miljöindikatorer pekar i en mycket illavarslande riktning. Politiken fattar beslut som om vi vore den sista generationen på planeten. En diametral förändring av inställningen till vårt ansvar gentemot framtida generationer behövs snarast”, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.
Trafikverket häver kontrakt i Västlänken
Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.
VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg
Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.
Nytt kontrakt till Infrakraft på Bohusbanan
Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär en omfattande upprustning av kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund.
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät.
Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg
Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.