Annons:

Publicerad: 2024-09-08

ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan

Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.

“Nu har det nya signalsystemet, som tidigare bara funnits på Trafikverkets pilotbanor, tagits i bruk på delar av Malmbanan. Därmed får ett av Sveriges viktigaste gods- och resestråk ett smart signalsystem som innebär färre störningar på trafiken och möjligheter att öka kapaciteten på banan”, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket.

Inkopplingsarbetet på Malmbanan har pågått sedan den 29 augusti. Under några dagar var trafiken delvis avstängd och under perioden 31 augusti till 3 september har trafiken varit helt avstängd på sträckan. Arbetet med införandet av ERTMS på Malmbanan fortsätter vidare norrut under hösten 2024 och våren 2025.

“Nästa inkoppling sker den 18 september på styrområde Gällivare. Det innebär att trafiken på Malmbanan under hösten kommer att påverkas i perioder, genom inställd eller reducerad trafik som kan innebära längre restider. Resenärer som planerar att resa på Malmbanan under hösten uppmanas att kontrollera med tågbolagen vilka avgångar som kan komma att påverkas”, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket.

ERTMS är ett europeiskt standardiserat signalsystem som syftar till att knyta ihop olika länders järnväg och skapa ett sammanhängande järnvägsnät inom Europa för att på så sätt stärka järnvägens konkurrenskraft.

De fel i signalsystemet som orsakade störningar på Ådalsbanan i somras finns inte på Malmbanan. Ådalsbanan är en pilotbana och har därför en senare version av systemet. Felen på Ådalsbanan rättades i slutet av augusti.

Malmbanan i höjd med Lappberget. FOTO: Anna Lindquist, Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stora järnvägssatsningar för Arlanda

Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.
Notis

Nordic Rail blir Infra Rail 2025

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.

Notis

Persontrafik i Göteborg firade 30 år

Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.

Nyhet

Green Cargo och Trafikverket oense

Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.