Annons:
EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien
Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.
Sponsrat innehåll från European Loc Pool (ELP)
FOTO: European Loc Pool (ELP)
EuroDual-loket har visat sig vara oumbärligt i kritiska situationer, som under den katastrofala översvämningen i Norge sommaren 2023, när Randklev-bron på Dovrebanan mellan Oslo och Trondheim kollapsade. Godstågstrafiken omdirigerades då via den oelektrifierade Rørosbanan, men tack vare EuroDual-lokets kraftfulla 2,8 MW (Stage V) CAT C-175 dieselmotor, kunde tunga godstransporter mellan Oslo och Trondheim fortsätta utan avbrott, vilket förhindrade att godsvolymer fördes över till väg.
Anpassad för extremt väder
De EuroDual-lok som levereras till Skandinavien är utrustade med ett vinterpaket som säkerställer tillförlitlig drift vid temperaturer ned till -40°C. De moderna treaxliga boggierna gör att spårunderhållskostnaderna kan hållas på ett minimum.
Eurodual ska inte blandas ihop med andra lok som har en begränsad möjlighet att köra utan kontaktledning, det vill säga lok som har utrustning för den så kallade “sista kilometern”. Loket kan växla fritt mellan el- och dieseldrift under gång och är godkänt för drift i Sverige, Norge, Tyskland, Österrike, Serbien, samt snart även Slovenien och Kroatien.
Loket kan köras på elektrifierade linjer med 15 kV 16,7 Hz och 25 kV 50 Hz och levererar då en effekt på 6 150 kW. På oelektrifierade linjer använder loket sin kraftfulla 2,8 MW dieselmotor, som även är certifierad för HVO-drift för CO2-neutral dieseldrift.
Ekonomi och tillförlitlighet
EuroDual-loket erbjuder en mycket intressant kombination av driftsekonomi och tillförlitlighet, vilket behövs för att ersätta Skandinaviens åldrande lokflotta. Ett EuroDual kan ersätta två elektriska lok och åtminstone ett diesellok. Loket är byggt för att klara de mest krävande skandinaviska förhållandena samtidigt som det uppfyller de stränga kraven i Green Deal. Mångsidigheten gör det användbart för alla typer av uppdrag.
Specialanpassningar för Skandinavien
För att möta de specifika behoven i Skandinavien är EuroDual utrustat med större snöplog, förbättrad hytt- och dörrisolering, ökad värmekapacitet i hytten, speciella snögaller för luftventiler och en rengöringsbroms för hjulen. Loket är fullt godkänt för drift i både Sverige och Norge och hyrs ut med ett omfattande servicepaket.
För att möta de specifika behoven i Skandinavien är EuroDual utrustat med större snöplog, förbättrad hytt- och dörrisolering, ökad värmekapacitet i hytten, speciella snögaller för luftventiler och en rengöringsbroms för hjulen. Loket är fullt godkänt för drift i både Sverige och Norge och hyrs ut med ett omfattande servicepaket. FOTO: European Loc Pool (ELP)
Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig
European Loc Pool (ELP) är engagerat i hållbarhet och använder avancerad teknik för att minska sin miljöpåverkan samtidigt som den operativa prestandan förbättras. ELP:s erfarna team prioriterar säkerhet, tillförlitlighet och kostnadseffektivitet med målet att överträffa kundens förväntningar.
FAKTA / Teknologi
- Modernt hybridlok för godståg
- AC-traktionsystem med IGBT, en strömriktare per axel
- Hög startdragkraft tack vare enkelaxelstyrning och bästa prestanda i dieseldrift
- Extremt låga spårkrafter
- Utrustad med ETCS BL3 och STM-ATC2 för Skandinavien
FAKTA / Förarmiljö
- Två ergonomiskt utformade förarhytter med luftkonditionering och förstärkt uppvärmning
- Hytterna erbjuder förarens komfort och sikt utöver vad som krävs enligt TSI
- Väl isolerad förarhytt
- Möjlighet att fjärrmanövrera loket genom radiostyrning ger effektiv rangering
FAKTA / RAMS (Reliability / Availability / Maintainability / Safety)
- Minskade driftkostnader
- Minskad miljöpåverkan
- Dieselmotor som uppfyller EU Stage V-förordning 26/2004
- Godkänd enligt gällande europeiska lagstiftningen
- Modernt underhållssystem med långa intervall mellan servicetillfällen
- Vinterpaket för lok som används i Skandinavien
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Få klarar test för att bli lokförare
Rekordmånga vill bli lokförare i Sverige men få är behöriga. Av de 5 000 personer som sökte till yrkeshögskoleprogrammet till lokförare som startade 2023 var enbart 750 behöriga.
Rc4 1158 först med ETCS
Rc4 1158 har som första Rc4-lok utrustats med ETCS för tågdragning på sträckor med det nya säkerhetssystemet ERTMS. Nordic Re-Finance kommer att förse samtliga Rc4-lok med ETCS.
Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Tio Traxx till Skandinavien
Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.