Annons:
Fler containrar på tåg till Göteborg
Transporterna av containrar på järnväg till och från Göteborgs Hamn ökar åter. 2024 blir troligen det näst bästa året för containrar på tåg i hamnens historia.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Containertrafiken till och från Göteborgs hamn har ökat stadigt i många år. Gravita-loket växlar i Skandiahamnen i februari 2012.
2023 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs Hamn. När första halvåret 2024 summeras står det klart att hamnen går mot ett all time high för container.
Andra kvartalet 2024 var det 15:e kvartalet i rad med tillväxt i hamnens containervolymer, vilket innebär en konstant ökning sedan tredje kvartalet 2020.
Under årets första sex månader ökade antalet containrar med fem procent, till 467 000 TEU, motsvarande 20-fotscontainrar.
Ökning på sex procent
Antalet containrar som transporterats till och från hamnen på järnväg har åter tagit fart med en tillväxt på sex procent under första halvåret till 249 000.
Ökningen har fortsatt under juli och är för årets första sju månader sju procent.
Förklaringen är en kombination av ökad import, växande volymer på befintliga destinationer och ett antal nya destinationer.
”Exporten får fortfarande bra, skogsindustrin har ökat utskeppningen via Göteborg, men det är importen som ökat mest”, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Importgodset ökar mest
Som ett resultat av att importen ökar transporteras fler containrar på järnväg till Båramo, till Nässjö, till Falköping och till Insjön.
”Hallsberg och Eskilstuna ökar också”, säger Claes Sundmark.
Annons:
Containertransporterna på tåg har också ökat genom att godstågstrafiken till och från Piteå åter kommit igång och att nya godspendlar inrättats till Bastuträsk och nu senast Haparanda.
”Vi har mycket förfrågningar om transporter till och från Haparanda och det blir intressant att se om den långväga trafiken kan ta fart.”
Nära rekordet från 2022
”Vi kommer att troligen hamna strax under rekordsiffrorna från 2022 när vi summerar helåret för järnvägstransporterna till och från hamnen”, säger Claes Sundmark.
Claes Sundmark bedömer att Göteborgs Hamn har en oförändrad marknadsandel som Sveriges överlägset största containerhamn. Hanteringen av containrar tycks öka även i Gävle, Norrköping och Helsingborg.
”Tågtrafikföretagen och logistikföretagen gör ett fantastiskt jobb för att då de ökande transporterna till och från Göteborg att fungera”, säger Claes Sundmark.
“De är kreativa och flexibla och anpassar sig snabbt till ändrade förutsättningar. “

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
CAF levererar nya Krösatågen
Det blir som väntat CAF som får leverera nya fordon till trafiken med Krösatågen. Den andra upphandlingen gav samma resultat som den första. Risken för överklagan minskar sedan ordern krympts.
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Vild strejk skapar kaos i SL-trafiken
Två tredjedelar av alla pendeltåg i Stockholmsområdet ställdes in i går, måndag, sedan en stor del av lokförarna gått ut i en vild strejk. Redan i mars var nästan hälften av tågen inställda när många lokförare sjukskrev sig.
Gruvbolag vill se satsning på Inlandsbanan
Den nordligaste delen av Inlandsbanan bör rustas upp för att klara tunga malmtransporter från gruvan i Kallak till Gällivare. Det föreslår Jokkmokk Iron och Inlandsbanan.