Annons:
Fler tåg till Båramo
Godstågstrafiken mellan Båramo söder om Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen har nu kompletterats med ett godståg mellan Båramo och Malmö kombiterminal.
ext: Ulf Nyström Foto: Magnus Sandgren

Rc3 1049 har trimmats och barlastats till 82 ton för att få ökad startdragkraft och har fått beteckningen Rc3G. På bilden Rc3G 1049 och T43 219 i Mellerud 27 mars 20923.
”Vi kör till att börja med en gång i veckan men kommer förhoppningsvis att kunna utöka trafiken till tre tågpar i veckan inom kort”, säger Thomas Blidér, trafikchef på BLS Rail.
Tågen mellan Båramo och Malmö, som körs på uppdrag av PGF Terminal, består av 13 vagnar som rymmer 26 lastbilstrailrar eller sjöcontainrar och dras av T43-lok på sträckan Båramo-Värnamo och Rc3-lok mellan Värnamo och Malmö.
Tågen körs till att börja endast på lördagar när det finns relativt gott om plats på spåren.
”Men när vi vill köra tisdagar, torsdagar och söndagar blir det värre”, säger Thomas Blidér. ”Det blir många stopp på Södra stambanan mellan Alvesta och Malmö för att släppa förbi persontåg.”
Annons:
Långsam framfart på Södra stambanan
”Med åtta och en halv timmas körtid för de 28 milen mellan Båramo och Malmö krävs många lokförartimmar och det är svårt att få någon lönsamhet i trafiken.”
BLS Rail har på prov trimmat två av sina Rc3-lok, 1027 och 1049, med nominell startdragkraft på 235 kilonewton till 256 kN genom att öka fältströmmen i traktionsmotorerna från 260 till 310 ampere. 1049 har dessutom barlastats till 82 ton.
”Vi kör loken i multipel i tunga timmertåg i Norge och de fungerar utmärkt”, säger Magnus Sundgren, teknisk chef på BLS Rail.
”Traktionsmotorerna som används i de fyra första generationerna av Rc-lok och som utvecklades av Asea i början på 1960-talet är kraftigt överdimensionerade i förhållande till märkeffekten och håller i princip i evighet.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Strid om Öresundstågen
SJ och Öresundståg har hamnat i strid om trafiken med Öresundstågen. SJ hävdar att tågen är i sämre skick än utlovat och Öresundståg tycker att SJ inte sköter trafiken tillräckligt väl och har tecknat ett nödavtal med Transdev.
Gruvbolag vill se satsning på Inlandsbanan
Den nordligaste delen av Inlandsbanan bör rustas upp för att klara tunga malmtransporter från gruvan i Kallak till Gällivare. Det föreslår Jokkmokk Iron och Inlandsbanan.
Oviss framtid för SJ:s nattåg
SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december. SJ kan också komma att köra nattåg från Norrland till Göteborg. Men kalkylen är osäker och framtiden oviss.
Framtidssäkra dina lokomotiv
Den svenska lokparken är i stort behov av upprustning och modernisering. Nya, moderna lok med HVO i tanken förflyttar den svenska lokparken från dåtid till framtid på nolltid. Med Vossloh Locomotives DE 18 minskar koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.