Annons:

Publicerad: 2023-03-30

Fler tåg till Båramo

Godstågstrafiken mellan Båramo söder om Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen har nu kompletterats med ett godståg mellan Båramo och Malmö kombiterminal.

ext: Ulf Nyström  Foto: Magnus Sandgren​

Rc3 1049 har trimmats och barlastats till 82 ton för att få ökad startdragkraft och har fått beteckningen Rc3G. På bilden Rc3G 1049 och T43 219 i Mellerud 27 mars 20923.

”Vi kör till att börja med en gång i veckan men kommer förhoppningsvis att kunna utöka trafiken till tre tågpar i veckan inom kort”, säger Thomas Blidér, trafikchef på BLS Rail.

Tågen mellan Båramo och Malmö, som körs på uppdrag av PGF Terminal, består av 13 vagnar som rymmer 26 lastbilstrailrar eller sjöcontainrar och dras av T43-lok på sträckan Båramo-Värnamo och Rc3-lok mellan Värnamo och Malmö.

Tågen körs till att börja endast på lördagar när det finns relativt gott om plats på spåren.

”Men när vi vill köra tisdagar, torsdagar och söndagar blir det värre”, säger Thomas Blidér. ”Det blir många stopp på Södra stambanan mellan Alvesta och Malmö för att släppa förbi persontåg.”

Annons:

Långsam framfart på Södra stambanan

”Med åtta och en halv timmas körtid för de 28 milen mellan Båramo och Malmö krävs många lokförartimmar och det är svårt att få någon lönsamhet i trafiken.”

BLS Rail har på prov trimmat två av sina Rc3-lok, 1027 och 1049, med nominell startdragkraft på 235 kilonewton till 256 kN genom att öka fältströmmen i traktionsmotorerna från 260 till 310 ampere. 1049 har dessutom barlastats till 82 ton.

”Vi kör loken i multipel i tunga timmertåg i Norge och de fungerar utmärkt”, säger Magnus Sundgren, teknisk chef på BLS Rail.

”Traktionsmotorerna som används i de fyra första generationerna av Rc-lok och som utvecklades av Asea i början på 1960-talet är kraftigt överdimensionerade i förhållande till märkeffekten och håller i princip i evighet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Trafikverket hotas av stora viten

Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.

Nyhet

Kris i lokförarutbildningen

För ett år sedan ryckte tågtrafikföretagen blivande lokförare ur skolbänkarna. Nu har många svårt att få jobb som förare och färre ska utbildas. Men nästan alla verkar tro på en vändning redan i år.

Nyhet

Jobbigt kvartal för SJ

Resenärerna blev fler, omsättningen steg och resultatet förbättrades kraftigt. Men SJ hade stora problem med inställda avgångar och stora förseningar under tredje kvartalet i år.

Nyhet

Mycket politik i tågen på bron

När tågen och tågtrafiken mellan Sverige och Danmark skulle utvecklas med hjälp av den fasta förbindelsen över och under Öresund blev det politikerna i de två länderna som fattade de avgörande besluten.