Annons:
Flixtrain drar ner efter bra sommar
Avgångarna har blivit färre, uppehållen ska bli fler och nästa år inleds trafiken mellan Stockholm och Malmö. Ledningen för Flixtrain är nöjd med den första sommaren på svenska spår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Hector Rail 243 002 drar Flixtrains premiärtåg från Stockholm till Göteborg i maj 2021.
Annons:
”Vi är väldigt nöjda”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain Sverige. ”Det har varit en bra sommar, vi har överträffat våra prognoser och vi har nu i höst fortfarande ganska bra beläggning i tågen. Men pandemin gjorde förstås att det var väldigt svårt att göra några realistiska prognoser.”
Flixtrain inledde trafiken mellan Stockholm och Göteborg 6 maj i år. Flixtrain ansvarar för marknadsföring, trafikplanering, biljettförsäljning och kundbemötande. Hector Rail äger loken och bemannar tågen, såväl i förarhytterna som i vagnarna. Railpool äger vagnarna och hyr ut dem till Hector Rail.
Vagnarna är äldre sittvagnar från Deutsche Bahn (DB), så kallade Grossraumwagen, som byggts om av Talbot och som numera ägs av Railpool. Varje vagn rymmer cirka 100 sittplatser förutom handikappvagnen som har 76 sittplatser.
Under våren och sommaren körde Flixtrain 19 avgångar i veckan mellan Stockholm och Göteborg i varje riktning.

Flixtrain ett år försenat
Ett år försenat avgick Flixtrains första tåg i Sverige. Coronapandemin med vidhängande reserestriktioner har medfört att premiären skjutits upp två gånger.

Peter Ahlgren, vd på Flixtrain.
”Vi sålde slut flera avgångar, främst söndagskvällar”, säger Peter Ahlgren. ”Innan reserestriktionerna lättade 15 juli kunde vi ju bara sälja hälften av platserna och då var det ofta fullbokat men därefter har det varit väldigt mycket resenärer ombord.”
Mest ungdomar och äldre
Flixtrain med sitt uttalade lågpriskoncept, de billigaste biljetterna kostar 129 kronor, har främst lockat ungdomar och pensionärer.
”Vi vänder oss till alla men de är studerande och lite äldre som lockas mest av de låga priserna”, säger Peter Ahlgren. ”Vi hoppas att även affärsresenärer ska hitta till oss, det går utmärkt att jobba ombord. ”
Sommaren bjöd på en del utmaningar för Flixtrain och Hector Rail. Banarbeten i Olskroken medförde att tågen under tre veckor fick ledas om via Öxnered med en timma extra restid som följd. Ett par personpåkörningar medförde att trafiken stoppades tre-fyra timmar vilket försenade tågen kraftigt och i något fall gjorde att vändande tåg fick ställas in.
Svettigt i sommarvärmen
Dessutom medförde den varma sommaren att det blev ganska svettigt ombord.
”Det är väl det vi har fått mest negativa kommentarer kring i våra kundenkäter”, säger Peter Ahlgren. ”Vi hade ju en extremt varm sommar och det blev jobbigt för resenärerna i de vagnar som inte har AC, vagnarna utan handikapplatser. Vi har kört med fönstren öppna men då blir det naturligtvis ganska mycket oväsen i vagnarna.”
En del resenärer har också varit kritiska mot att det är trångt mellan sätena och att ryggstöden inte går att luta.
”Vi erbjuder ett mycket lägre pris än våra konkurrenter och har dessutom fler platser ombord som gör att det blir trängre mellan sätena”, säger Peter Ahlgren

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nypremiär för nattåg till Tyskland
27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.
MTR förlorade en halv miljard
Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.
Första ombyggda X2000 till SJ
16 november visas Nya X2000 upp för massmedia och allmänheten. Ombyggnad av det sjunde tågsättet pågår. Men först om drygt fyra år kommer samtliga 36 tågsätt vara ombyggda.
Bohusbanan kan byggas ut för kvartstrafik
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.