Annons:

Publicerad: 2021-10-17

Fördubblad trafik på Siljansbanan

I december utökas tågtrafiken mellan Borlänge och Rättvik. Men det blir bara en ny avgång från Mora mot Borlänge i väntan på nya tågsätt. Direkttåget Borlänge-Ludvika-Smedjebacken dras in.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tågmöte i Tällberg på Siljansbanan i oktober 2009. Ett Green Cargo virkeståg med Rc4 1254 som dragkraft står och väntar när Tåg i Bergslagen X51 9023 till Mora rullar in.

Annons:

”Det blir betydligt enklare att pendla med tåg på Siljansbanan när det blir avgångar varje timma under hela dagen”, säger Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen (TiB). ”Det är härligt att Region Dalarna satsar på tågen.”

Från och med tidtabellsskiftet 12 december körs sju nya tågpar mellan Rättvik och Borlänge på vardagar. Det första tåget till Borlänge utgår från Mora och det sista från Borlänge körs till Mora.

Vi gör nu en storsatsning och hoppas att resenärerna successivt kommer återvända till tågen.

 

Martin Drakenberg, affärschef på SJ

32 tåg vardagar mellan Rättvik och Borlänge

Därmed blir det 14 avgångar i varje riktning mellan Rättvik och Borlänge med Tåg i Bergslagen på vardagar samt två med SJ:s InterCity-tåg. Mellan Mora och Borlänge blir det åtta plus två avgångar i varje riktning på vardagar.

”Vi gör nu en storsatsning och hoppas att resenärerna successivt kommer återvända till tågen när samhället återgår till det normala och allt fler kommer att pendla till jobbet igen”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.

”Även om det dröjer två år till vi har kraftigt utökad trafik även till och från Mora kan man redan från december i år åka från Mora 5:08, 06:01, 6:28 och 8:28 mot Borlänge.”

Ingen regelbunden timtrafik

Det blir i snitt ett tåg i timman från Rättvik till Borlänge och från Borlänge till Rättvik men ingen regelbunden trafik med avgångar på samma minuttal.

”Vi hade gärna utökat trafiken till och från Mora på samma sätt men för närvarande har vi inte tillräckligt många fordon”, säger Maja Rapp. ”I takt med att vi får nya tåg under 2023 kommer vi dock successivt att utöka trafiken till och från Mora .”

Stadler kommer med början om drygt ett år att leverera sju dubbeldäckare av samma typ som används av Mälardalstrafiken till Tåg i Bergslagen.

Sju dubbeldäckare till Bergslagen

Tåg i Bergslagen köper sju dubbeldäckare från Stadler för trafiken mellan Ludvika och Västerås via Fagersta och för en utökad trafik mellan Borlänge och Mora.

Även om de flesta nya tågen inte kommer att användas på Siljansbanan frigörs Reginatåg för den utökade trafiken till och från Mora.

Ett tågpar Borlänge-Smedjebacken dras in

För att klara utökningen av trafiken mellan Rättvik och Borlänge från 12 december dras ett tågpar mellan Borlänge och Smedjebacken via Ludvika in.

”Det har inte varit många resande i det tågparet, inte ens före pandemin”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.

I samband med utökningen av tågtrafiken på Siljansbanan förändras busstrafiken i området. Det blir färre bussturer på riksväg 70 parallellt med banan och utökad matartrafik till stationerna vid banan.

Siljansbanan vid Vikarbyn strax utanför Rättvik. 

Nuvarande avtal avslutas 2023

SJ kör tågen för TiB enligt ett avtal från 2016. På grund av det minskade resandet under coronapandemin har SJ förlorat närmare 100 miljoner kronor per år i uteblivna biljettintäkter och SJ kom i augusti överens med Tåg i Bergslagen att avsluta avtalet redan i december 2023.

SJ kommer dock att lämna anbud på trafiken i den nya upphandling som genomförs nästa år. 12 december i år återupptar SJ snabbtågstrafiken mellan Falun och Stockholm via Borlänge. Sedan ett par år har SJ kört loktåg mellan Dalarna och Stockholm men nu sätts ett X55-tåg in från Falun på morgonen och åter från Stockholm på eftermiddagen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Reportage

36 år med Krösatågen

2 juni 1985, för 36 år sedan, inleddes trafiken med Krösatågen i Småland. Jönköpings Länstrafik (JLT) tog det djärva beslutet att satsa på järnvägarna i en tid när bussarna skulle ersätta tågen.

Nyhet

Allt fler containrar på tåg

Andelen containrar som körs på järnväg till och från de stora hamnarna i Sverige fortsatte att öka under fjolåret. I Göteborg, Helsingborg och Umeå ökade andelen järnvägstransporter kraftigt.