Annons:

Publicerad: 2020-06-09

Första tåget från Norvik

Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och för Green Cargo. På tisdagseftermiddagen gick det första lastade tåget från Norvikshamnen strax norr om Nynäshamn. Destinationen var Eskilstuna.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Lastning av tåg 5426 i Norvik pågick under tisdagen. Rd 1118 står klart för att dra tåget till Eskilstuna under eftermiddagen.

Annons:

Det känns fantastiskt att äntligen ha öppnat Stockholm Norvik Hamn och nu kunna säkerställa hållbara godstransporter till och från Mälardalen.

 

Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

Tåget var lastat med 20 sjöcontainrar som ankommit med containerfartyget Fiona på måndagsmorgonen.

”Det var ett historiskt ögonblick när Sveriges nya godshamn, Stockholm Norvik Hamn, tog emot det första containerfartyget 27 maj”, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

”Nu kom det fjärde fartyget och för första gången lastades containrar på tåg för vidare transport till olika destinationer i Sverige. Det blev ett nytt historiskt ögonblick.”

Fiona fjärde fartyget till Norvik

SCA Tunadal blev det första fartyget att lägga till i Norvik. Fiona som kom från Antwerpen och Bremerhaven arbetar sig nu upp för Ostkusten, hon anlöpte för några dagar sedan Norrköping och går på tisdagen vidare mot Gävle.

”Det känns fantastiskt att äntligen ha öppnat Stockholm Norvik Hamn och nu kunna säkerställa hållbara godstransporter till och från Mälardalen”, säger Johan Wallén.

Containerterminalen drivs av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med 52 hamnar i 27 länder.

Arbetet med roro-terminalen pågår och planen är att den ska öppna i höst.

De 20 containrarna som lossades från Fiona och lastades på Green Cargos containervagnar rullar under tisdagseftermiddagen till Eskilstuna där Green Cargo har sin hub för kombitransporter i Mälardalen.

”Containertransporterna till och från Norvik ingår till att börja med i vårt transportnätverk”, säger Robert Vintander på Green Cargo. ”Vi kör från och till Eskilstuna till många destinationer i Mälardalen och till Göteborg och via Hallsberg når vi alla våra godskunder i hela landet”

Den nya containerhamnen Norvik strax norr om Nynäshamn omfattar 32 hektar och drivs av Hutchison Ports. Hamnen förbinds med Nynäsbanan med ett fyra kilometer långt industrispår.

Men ny trafik till Norvik och med större fartyg för den existerande trafiken hoppas vi på kraftigt ökade flöden.

 

Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

Första tåget till Eskilstuna

Det första tåget till Norvik med en container och tjoget tomvagnar anlände redan på måndagskvällen till Norvik på grund av ett banarbete under natten och tåget med lastade vagnar planerades avgå från Norvik 16:12 på tisdagen. Tågnummer är 5426.

Green Cargo planerar att till att börja med köra två tåg i veckan mellan Norvik och Eskilstuna, preliminärt på tisdagar och torsdagar. När antalet containrar ökar kommer trafiken att utökas.

Stockholms Hamnar har sökt tåglägen från Norvik till bland annat Borlänge, Insjön, Västerås, Eskilstuna och Hallsberg för att så småningom kunna köra containrar till och från många orter i Östra Svealand.

”Men ny trafik till Norvik och med större fartyg för den existerande trafiken hoppas vi på kraftigt ökade flöden”, säger Johan Wallén på Stockholms Hamnar.

Vilken eller vilka tågtrafikföretag som i så fall får köra dessa tåg är ännu inte klart; Stockholms Hamnar diskuterar med ett antal operatörer.

Det sista containerfartyget anlöpte Frihamnen i Stockholm förra veckan.  Green Cargo körde den sista tiden två-tre godståg med containrar i veckan från Frihamnen till Eskilstuna.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Rälbrott orsakade tågurspårning

När godståget passerade utlöstes ett rälbrott i en av flera sprickor. Rälen trasades sönder och tåget spårade ut i 104 km/h. Hade urspårningen inträffat dagtid hade en allvarlig olycka kunnat inträffa.

Nyhet

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet 2019. Antalet resenärer minskade med 77 procent.

Nyhet

Railcare har tömt lagret

Railcare har sedan tågtrafiken på norra delen av Malmbanan kunde återupptas i full utsträckning i juni förra året kört nästan all den järnmalm som lagrades i Pitkäjärvi under de tre tågstoppen mellan december och juni till väntande fartyg i Narvik.