Annons:
Fortsatt kris i Bergslagen
För få lokförare, mycket sjukskrivningar och många skadade fordon. VR Sverige som kör tågen för Tåg i Bergslagen har tvingats ställa in 30-40 procent av trafiken. Nu blir Tågab räddaren i nöden.
Text: Ulf Nyström Foto: Yujin Zhang
X10 3203 inväntar avgång mot Ludvika på Västerås C 8 december 2023 när Tågab körde tåget för SJ. Nu kör Tågab med samma motorvagnståg för Tåg i Bergslagen som ersättning för en ER1:a som VR Sverige skulle kört.
”Det är väldigt beklagligt att det blivit så här”, säger Maja Rapp”, vd för Tåg i Bergslagen (TiB).
”Vi vet att många resenärer drabbats men vi kämpar för att trafiken ska bli bättre och mer förutsägbar.”
Från och med måndag 15 januari finns en ny tidtabell för Bergslagspendeln mellan Fagersta och Västerås. Tågen är färre men fler tåg stannar på samtliga stationer längs sträckan.
Från och med måndag 22 januari har trafiken reducerats och personalplaneringen anpassats efter de nya förutsättningarna.
Från och med 22 januari kör Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) tre av dubbelturerna mellan Ludvika och Västerås via Fagersta med eget fordon och egen personal.
En tredjedel av trafiken har ställts in
Antalet inställda tåg de första veckorna i januari har varierat med flest inställelser måndag-fredag då det skulle körts flest tåg och bemannings- och fordonsläget är mest ansträngt.
Under flera dagar har 30-40 procent av alla avgångar ställts in.
Tåg i Bergslagen förfogar över 23 Regina-tåg och sju dubbeldäckare ER1.
”Regina-tågen har drabbats hårdast av vinterproblemen och vi har i snitt haft 6,4 fordon avställda per dag under januari”, skriver Marcus Eddieson, affärsområdeschef för TiB hos VR Sverige till Järnvägar.nu
Under måndagen 22 januari var nio Regina-tåg ur trafik. Fyra var avställda på grund av skador orsakade av snö och kyla, ett tågsätt är skadat efter en urspårning i Avesta Krylbo tidigare i vinter och övriga fordon var på verkstad för löpande underhåll.
Tre fordon beräknades komma ut från verkstäderna och kunna gå in i ordinarie omlopp under dagen.
Tre av sju dubbeldäckare ur trafik
Av de sju ER1:orna var tre inte tillgängliga för trafik under måndagen. Stillestånden berodde på ”sviter från den kalla väderleken” samt löpande underhåll.
Tågtrafiken kommer att vara reducerad minst två månader, till 31 mars.
”När vi reducerar trafiken blir den mer stabil och vi kan minska på antalet operativa inställelser”, säger Maja Rapp.
”Förhoppningsvis kommer läget att stabiliseras och vi kan gå upp i trafik i april.”
VR Sverige tog över tågkörningen från SJ vid tidtabellsskiftet i december och det har varit problem i tågtrafiken sedan dess.
Annons:
Förarbrist i Bergslagen
Tåg i Bergslagen har tvingats ställa in dussintals tåg varje dag den senaste tiden på grund av personalbrist hos operatören VR Sverige.
Maja Rapp säger att hon är besviken över den bristande leveransen från VR Sverige.
”VR Sverige är mycket engagerade i att få vår trafik att fungera på ett bra sätt”, säger Maja Rapp.
”Vi är övertygade om att de kommer att få ordning på situationen. ”
”Men jag vill jag vara tydlig med att vi är besvikna över den senaste tidens bristande leverans, väldigt många resenärer har drabbats. Vi behöver se en stabil trafik nu. Därför följer vi noga trafikläget samt att de åtgärder som sätts in har rätt effekt.”
Lokförarbrist hos VR Sverige
Enligt Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige, är det bristen på personal som är det största problemet för VR Sverige och därmed för TiB och resenärerna.
”Vi saknar ungefär tio lokförare”, säger han.
”Vi har tillräckligt med förare på de flesta stationeringsorterna men vi har inte lyckats rekrytera tillräckligt många förare med placering i Fagersta.”
”Vi kan delvis fylla vakanserna i Fagersta med förare från andra orter men då uppstår det i stället brist där och på totalen blir det en ännu sämre situation eftersom förare då tvingas till tidsödande passresor till Fagersta.”
”Tåg i Bergslagen kör ju i ett stort område från Gävle i öster och Mora i norr till Mjölby i söder och Laxå i väster.”
Sjukskrivningar förvärrar situationen
Förarbristen var akut redan när VR Sverige tog över tågkörningen för TiB i december men den senaste tiden har ökad sjukskrivning medfört att problemet förvärrats.
”Det är infektionstider nu i januari och med en initial brist på tio lokförare är trafiken sårbar”, säger Christer Ekelund.
VR Sverige hade räknat med att klara bemanningen av tågen med hjälp av två bemanningsföretag men ett av dem, Christer Ekelund vill inte nämna vilket, klarade inte av att hyra ut några lokförare till VR Sverige.
”Men det är naturligtvis vårt ansvar att se till att tågen kan gå och vi försöker nu med alla medel rekrytera fler förare”, säger han.
VR Sverige har utbildat tågvärdar i egen regi, den senaste kursen avslutas i dagarna, och det råder ingen brist på ombordpersonal.
Tågab räddar trafiken på Bergslagspendeln
För att rädda trafiken på Bergslagspendeln har Tåg i Bergslagen (TiB) anlitat Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) för att köra en del av tågen mellan Ludvika och Västerås via Fagersta.
”Vi kommer att köra en tredjedel av turerna på sträckan”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.
”Vi klarar den trafiken med en av våra upprustade X10:or som kommer att gå i skytteltrafik på sträckan.”
Tågab bemannar tågen led egen personal i tvåskift.
”Det är samma upplägg som vi hade när vi körde åt SJ på sträckan i höstas”, säger Lars Yngström.
”Vi och vår personal tycker det är roligt att kunna hjälpa till, personalen uppskattar lite omväxling i tjänstgöringen.”
Det är oklart hur länge Tågab kommer att köra tåg på sträckan men troligen blir det till och med mars månad.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tågen rullar åter för ICA
Scanlog, ICA, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige trots att transporterna av komponenter för Volvo ligger ner på grund av coronapandemin. Tåget går nu två gånger i veckan.
Testkörningar inleds i Tyskland
Det dröjer ett år innan det första kommer till Sverige och drygt två år innan de sätts i trafik. Men nu har i alla fall provkörningarna med Västtrafiks nya motorvagnståg inletts i Tyskland.
SJ lånar till nya tåg
SJ AB tecknar ett låneavtal med Europeiska investeringsbanken, EIB, för att köpa 25 höghastighetståg med en maximal hastighet på 250 km/tim.
Trafikverket måste lära sig räkna
Ledamöterna i riksdagens trafikutskott som Järnvägar.nu intervjuat är eniga om att Trafikverket måste bli bättre på att bedöma kostnaderna för infrastrukturprojekt. Men i övrigt är åsiktsskillnaderna stora.