Annons:
Fortsatta problem för tågen
Tågtrafiken var fortfarande på fredagsförmiddagen stoppad på ett tiotal järnvägssträckor i Sverige efter det intensiva regnandet i början av veckan. Under dagen har dock trafiken återgått till det normala på flera håll.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Mälartåg ER1 001 passerar Härad strax väster om Strängnäs i mars 2021.
Det omfattande översvämningarna och skadorna på många banor ställer fortfarande till med problem för tågtrafiken på många banor.
Vid lunchtid på torsdagen var trafiken stoppad på tolv sträckor i landet och det fanns hastighetsrestriktioner på ytterligare minst en järnvägssträcka.
Fem sträckor har öppnats
På fredagsförmiddagen hade fem sträckor öppnats för trafik.
Vid tiotiden på fredagen var det tågstopp Östersund–Gällö. Fel lär vara reparerade men avsyning pågår, prognos för öppnande fredag klockan 12.00
Felavhjälpning pågick på Mittbanan mellan Stavre och Gällö, en osäker prognos säger öppning av banan klockan 12.00 på fredagen.
Även för Mittbanan genom Åre, där jord och grus runnit ut på såret, finns en prognos om återupptagen tågtrafik från klockan 12.00 på fredagen.
Där SJ:s snabbtåg spårade ur på Ostkustbanan mellan Hudiksvall och Iggesund i måndags kommer det troligen att dröja till 18 augusti innan trafiken kan återupptas, men prognosen är osäker.

Långt tågstopp efter urspårning
Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12.30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget, som var på väg från Stockholm till Sundsvall, hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.
Annons:
Röjningen av den urspårade X55:an väntas inledas under fredagen men tidsplanen är osäker, vägbygget måste bli klart och flera stora mobilkranar måste på plats.
Vattnet har börjat sjunka undan på sträckan Iggesund–Boda men det är fortsatt mycket vatten på spåret och ännu finns ingen prognos om när tågtrafiken kan återupptas.
Det är också mycket vatten på spåret mellan Åstorp och Hasslarp i Skåne, Enligt en ny prognos kan banan öppnas för trafik 14 augusti, stoppning och spårriktning behövs innan tågen åter kan rulla.
Skredvarning i Getå
Under fredagsförmiddagen stoppades dessutom tågtrafiken Getå–Kolmården sedan ett skredvarningslarm utlösts,
Sträckan Viskan–Nedansjö på Mittbanan mellan Sundsvall och Ånge öppnades för trafik klockan 09:00 på fredagen sedan fel på hjälpkraften åtgärdats och den rivna kontaktledningen ersatts.
Tågtrafiken mellan Säve och Göteborg Kville på södra delen av Bohusbanan kunde öppnas klockan 09:25 sedan vattnet från Kvillebäcken sjunkit undan men där är största tillåtna hastighet nedsatt till 40 km/h.
Även på sträckan Rättvik–Tällberg på Dalabanan är hastigheten begränsad till 40 km/h efter makadamkomplettering på grund av den tidigare översvämningen.
Vattnet har sjunkit undan I Västsverige
Sedan 13-tiden på torsdagen har tågtrafiken kunnat återupptas på sträckorna Skönvik–Tunadal, där det låg träd över spåret, Tyllered–Hamra på Västkustbanan där det varit höga vattenflöden, Kållered–Anneberg på Västkustbanan som varit översvämmad i ett par dygn, Varberg–Borås på Viskadalsbanan efter översvämning,
Under torsdagen var tågtrafiken mellan Järna och Flen stoppad i drygt sex timmar efter skador på kontaktledningen i både Mölnbo och Skebokvarn.
Tågen mellan Stockholm och Göteborg kördes via Eskilstuna och tågen mellan Stockholm och Malmö via Nyköping med betydande förseningar och ett antal inställda tåg som följd.
Flera trafikcentraler har fortfarande på högsta beredskapsnivån och krisorganisationer är igång hos ett antal verksamhetområden inom Trafikverket.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler containrar på tåg till Göteborg
Transporterna av containrar på järnväg till och från Göteborgs Hamn ökar åter. 2024 blir troligen det näst bästa året för containrar på tåg i hamnens historia.
Succé i Skåne, fiasko i Bohuslän
Vid millennieskiftet hotades båda banorna av nedläggning. Nu sker en ordentlig upprustning av Simrishamnsbanan, den tredje på 20 år. Men Lysekilsbanan växer igen och kontaktledningen har tagits ner.
Nordic Rail igång för fjortonde gången
På tisdagen inleddes Nordic Rail i Jönköping. Det är den fjortonde järnvägsmässan på Elmia men konkurrensen med Stockholmsmässan om branschens intresse är en utmaning.
Gruvbolag vill se satsning på Inlandsbanan
Den nordligaste delen av Inlandsbanan bör rustas upp för att klara tunga malmtransporter från gruvan i Kallak till Gällivare. Det föreslår Jokkmokk Iron och Inlandsbanan.