Annons:

Publicerad: 2025-08-19

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem-sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Traxxlok 241.005 drar ett av Hector Rails tåg för SFL förbi Godegård på Godsstråket genom Bergslagen i oktober 2015.

”Sedan banavgifterna höjdes med ungefär 50 procent vid årsskiftet har det blivit dyrt att transportera gods på järnvägar”, säger Mats Erkén, vd i SFL sedan 2011.

”Det är otroligt att politikerna bara talar väl om järnvägen och sedan fattar beslut eller accepterar beslut som gravt missgynnar järnvägstrafiken.”

ScandFibre Logistics samordnar transporterna för en stor del av den svenska pappersindustrin.

Stort uppdrag för Green Cargo

Green Cargo har kört tågen med papper och förpackningsmaterial från SFL sedan december 2021. Dessförinnan utfördes transporterna av Hector Rail.

Green Cargo slog Hector Rail på pappret

Green Cargo vann kampen med Hector Rail om ett av Sveriges största logistikuppdrag, transporterna av två miljoner ton papper från sju svenska pappersbruk och av 700 000 ton returpapper.

Annons:

Transporterna omfattar cirka två miljoner ton per år och körs i ”ett par tusen” inhyrda godsvagnar mellan cirka 40 pappersbruk och terminaler i Europa.

Volvo, Ica och flera andra storföretag använder vagnarna på returresorna till Sverige för import av bland annat fordonskomponenter och livsmedel.

Värdet på avtalet om transporterna är värt fem–sex miljarder kronor.

Tågtransporterna fungerar bra

”Transporterna har fungerat väldigt väl under flera år”, säger Mats Erkén.

”Tågen har fått bra tider på spåren och störningarna har, relativt sett, varit ganska få.”

För närvarande pågår upphandlingen av Rail 27, ett transportavtal som inklusive optioner omfattar fem år.

Ungefär hälften av transporterna går till svenska exporthamnar och hälften till terminaler och lager i flera europeiska länder, bland annat Tyskland, Frankrike och Italien,

Ett beslut om vilket eller vilka tågtrafikföretag som får köra tågen med papper och förpackningsmaterial fattas sent i höst.

”Ser mörkt ut för järnvägen”

”Men tyvärr ser det lite mörkt ut för järnvägen i den pågående upphandlingen”, säger Mats Erkén.

”Vi måste teckna avtal för transporter som är ekonomiskt hållbara men den senaste kraftiga höjningen av banavgifterna äventyrar vår satsning på tågtransporter. Politikerna i Sverige sätter tyvärr käppar i hjulen för tågtransporter.”

Politikerna i Sverige sätter tyvärr käppar i hjulen för tågtransporter.

 

Mats Erkén, vd i SFL

Både pappersbruk och lager runt om i Europa är optimerade för tågtransporter.

”Tvingas vi av ekonomiska skäl gå över till lastbilstransporter krävs förmodligen ombyggnader på mer än ett ställe.”

Bredare vagnar i Sverige

”Kanske skulle vi kunna köra med större vagnar i Sverige för att göra järnvägsfrakterna relativt sett billigare men bredare vagnar ryms ju inte på kontinenten.”

”Vi kör helst allt papper på tåg men vi är oroliga att vi i viss utsträckning tvingas välja lastbil. Det gör oss besvikna och oroliga.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

VR tar över Mälartågstrafiken

Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.

Nyhet

Två mil nytt spår på Dalabanan

Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.

Nyhet

Kritik mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.