Annons:
Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter
I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem-sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Traxxlok 241.005 drar ett av Hector Rails tåg för SFL förbi Godegård på Godsstråket genom Bergslagen i oktober 2015.
”Sedan banavgifterna höjdes med ungefär 50 procent vid årsskiftet har det blivit dyrt att transportera gods på järnvägar”, säger Mats Erkén, vd i SFL sedan 2011.
”Det är otroligt att politikerna bara talar väl om järnvägen och sedan fattar beslut eller accepterar beslut som gravt missgynnar järnvägstrafiken.”
ScandFibre Logistics samordnar transporterna för en stor del av den svenska pappersindustrin.
Stort uppdrag för Green Cargo
Green Cargo har kört tågen med papper och förpackningsmaterial från SFL sedan december 2021. Dessförinnan utfördes transporterna av Hector Rail.

Green Cargo slog Hector Rail på pappret
Green Cargo vann kampen med Hector Rail om ett av Sveriges största logistikuppdrag, transporterna av två miljoner ton papper från sju svenska pappersbruk och av 700 000 ton returpapper.
Annons:
Transporterna omfattar cirka två miljoner ton per år och körs i ”ett par tusen” inhyrda godsvagnar mellan cirka 40 pappersbruk och terminaler i Europa.
Volvo, Ica och flera andra storföretag använder vagnarna på returresorna till Sverige för import av bland annat fordonskomponenter och livsmedel.
Värdet på avtalet om transporterna är värt fem–sex miljarder kronor.
Tågtransporterna fungerar bra
”Transporterna har fungerat väldigt väl under flera år”, säger Mats Erkén.
”Tågen har fått bra tider på spåren och störningarna har, relativt sett, varit ganska få.”
För närvarande pågår upphandlingen av Rail 27, ett transportavtal som inklusive optioner omfattar fem år.
Ungefär hälften av transporterna går till svenska exporthamnar och hälften till terminaler och lager i flera europeiska länder, bland annat Tyskland, Frankrike och Italien,
Ett beslut om vilket eller vilka tågtrafikföretag som får köra tågen med papper och förpackningsmaterial fattas sent i höst.
”Ser mörkt ut för järnvägen”
”Men tyvärr ser det lite mörkt ut för järnvägen i den pågående upphandlingen”, säger Mats Erkén.
”Vi måste teckna avtal för transporter som är ekonomiskt hållbara men den senaste kraftiga höjningen av banavgifterna äventyrar vår satsning på tågtransporter. Politikerna i Sverige sätter tyvärr käppar i hjulen för tågtransporter.”
Politikerna i Sverige sätter tyvärr käppar i hjulen för tågtransporter.
Mats Erkén, vd i SFL
Både pappersbruk och lager runt om i Europa är optimerade för tågtransporter.
”Tvingas vi av ekonomiska skäl gå över till lastbilstransporter krävs förmodligen ombyggnader på mer än ett ställe.”
Bredare vagnar i Sverige
”Kanske skulle vi kunna köra med större vagnar i Sverige för att göra järnvägsfrakterna relativt sett billigare men bredare vagnar ryms ju inte på kontinenten.”
”Vi kör helst allt papper på tåg men vi är oroliga att vi i viss utsträckning tvingas välja lastbil. Det gör oss besvikna och oroliga.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Fortsatt kärvt för Green Cargo
Tack vare den statliga miljökompensationen och en reavinst på 90 miljoner kronor vid försäljningen av lok kan Green Cargo redovisa vinst under årets andra kvartal.
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.