Annons:
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo.
Säkerhetsintyget gäller i fem år och krävs för att få bedriva järnvägstrafik som faller under järnvägssäkerhetslagen. Säkerhetsintyget omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Järnvägsföretag förnyar säkerhetsintyget regelmässigt var femte år och det som är nytt för Green Cargo den här gången är att det är EU:s järnvägsmyndighet ERA som utfärdar gemensamt säkerhetsintyg i stället för Transportstyrelsen. En stor skillnad mot tidigare är att Green Cargos hela säkerhetsstyrningssystem har gåtts igenom då det är det grundläggande villkoret för säkerhetsintyget.

Green Cargos Transmontana-lok. FOTO: Pär Johan Wedell / Green Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Snön ökade förlusten för Green Cargo
Snön och kylan satte käppar i hjulen för Green Cargo. Första kvartalet slutade med ett rörelseresultat på -79 miljoner kronor. Men vd ser spåret i slutet av snödrivorna.
Green Cargo halverar förlusten
Personalminskningarna börjar ge resultat, tågtrafiken fungerar bättre och godsvolymerna ökar. Green Cargos organiska rörelseförlust halverades från 122 till 59 miljoner kronor.
Railcare växlar renare
Railcare har beslutat minska utsläppen från fossila bränslen i diesellok och banarbetsmaskiner med 40 procent till år 2025. De två T44-loken som sköter växlingen i Narvik har fått nya motorer och den enligt Railcare världens första underhållsmaskin med batteridrift har tagits i bruk.
Snödriva orsakade urspårning på Malmbanan
Urspårningen av malmtåg 9915 i Vassijaure 24 februari förra året orsakades av hårt packad snö i ett trasigt snögalleri i samband med hårda vindar och stora temperaturskillnader.