fbpx

Regeringens nonchalans ger problem

De restriktioner för resor med tåg som regeringen beslutade om förra veckan ställer till stora problem för tågtrafikföretagen. Biljettintäkterna sjunker ytterligare men effekten på smittspridningen är oklar.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 19 februari 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Ett X2000-tåg yr upp snön längs Södra stambanan vid Ellinge strax söder om Eslöv i januari 2006.

”Vi är väl inte särskilt nöjda med regeringens agerande”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. ”Vi fick tre timmar på oss att skriva ett remissvar som man sedan negligerade, vi fick inget som helst gehör.”

”Restriktionerna skjuter långt bredvid målet, de stelbenta reglerna får mycket underliga konsekvenser.”

Regeringen beslöt förra fredagen, 12 februari, att införa kraftiga begränsningar av antalet passagerare ombord på vissa typer av tåg.

Såväl SJ som MTRX, Snälltåget och Trafikverket hade dessförinnan hårt kritiserat regeringens förslag i den remissrunda som genomfördes i all hast.

SJ i protest mot regeringen – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Regeringen negligerade all kritik och genomdrev begränsningarna. Restriktionerna gäller från söndag 14 februari.

Antalet passagerare i nattåg med ligg- och sovvagnskupéer begränsas till hälften.

”Det är orimligt och ologiskt med en begränsning som leder till att tre för varandra okända personer kan bokas i en liggvagnskupé för sex personer samtidigt som fyra, fem eller sex personer som tillhör samma sällskap, till exempel en familj, inte skulle få dela en liggvagnskupé”, säger Jan Kyrk.

”Det är orimligt och ologiskt med en begränsning som leder till att tre för varandra okända personer kan bokas i en liggvagnskupé för sex personer samtidigt som fyra, fem eller sex personer som tillhör samma sällskap, till exempel en familj, inte skulle få dela en liggvagnskupé”

Jan Kyrk, affärschef på SJ

FOTO: KASPER DUDZIK
Snälltåget draget av 193 255 stannar till på Lund C i oktober 2019.

Nu tillåts endast en bokning per kupé

Regeringsbeslutet har fått SJ att tillåta en bokning per kupé vilket förhindrar att för varandra okända personer får dela liggvagnskupé även om de inte skulle vara fler än tre.

”Vårt mål är att förhindra smittspridning även om det medför att tågen rullar med väldigt få resenärer och vi fortsätter att tappa stora summor”, säger Jan Kyrk.

”Vi har inte tittat på vad detta kostar oss men det är ett ordentligt avbräck. Å andra sidan tappar vi redan så mycket intäkter att det inte kan bli så mycket värre.”

SJ:s rörelseresultat under fjärde kvartalet var -850 miljoner kronor, det vill säga nio miljoner kronor per dag i förlust.

1,5 miljarder i förlust för SJ 2020 – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Det bokningar som gjordes innan 14 februari gäller dock vilket innebär att de restriktioner som SJ och andra tågtrafikföretag tillämpade tidigare gäller ännu en tid.

”Det som är sålt är sålt”, säger Jan Kyrk. ”Vi sålde exempelvis endast fönsterplatser i första klass vilket innebar att två av tre platser kunde bokas. Nu får vi inte sälja mer än hälften av platserna vilket medför att många fönsterplatser också rullar tomma trots att det redan tidigare var stora avstånd mellan resenärerna.”

Svårast hantera obokade platser

 Det största problemet för SJ är dock begränsningen av antalet resenärer på obokade platser vid resor i tåg som körs över 150 kilometer.

”Vi kan inte agera poliser och kasta av massor av resenärer med periodkort”, säger Kyrk.

Lösningen blir i stället att minimera antalet platser som går att boka på de långväga regionaltågen för att bereda plats för alla som reser på obokade platser.

”Vi tillåter endast bokning av 50 platser i tågen mellan Stockholm och Göteborg via Västerås, de så kallade här och där-tågen”, säger Jan Kyrk, Det innebär att vi har 400 platser för resenärer utan bokade platser.”

Snälltåget spärrar vissa fönsterplatser

Snälltåget, dotterbolag till Transdev, kör nattåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm och sittvagnståg mellan Malmö och Stockholm.

”Vi säljer normalt enbart fönsterplatser i våra sittvagnar men tvingas spärra vissa fönsterplatser för att en familj ska kunna sitta tillsammans i en fyrgrupp och vi ändå inte ska ha mer än 50 procents beläggning”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.

Snälltåget tillämpar samma regler som SJ i liggvagnarna och tillåter familjer eller grupper att boka fler än tre liggplatser i varje kupé samtidigt som enstaka resenärer kan få hela kupéer för sig själva för att slippa komma nära inpå främmande personer.

Går inte att hålla avstånd i liggkupéer

”Det går naturligtvis inte att hålla avstånd i en liggvagnskupé”, säger Marco Andersson. ”De regler regeringen utfärdade var helt verklighetsfrämmande så vi är betydligt sträöngare i vår bedömning även om det kostar oss stora belopp.”

Marco Andersson är lika kritisk som Jan Kyrk över regeringens remissförfarande.

”Regeringen kunde lika gärna struntat i remissen och kört över oss direkt, resultatet är detsamma”, säger han.

Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg, som bland annat kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland, är lika kritisk.

”Regeringen är i vissa stycken väldigt otydlig och i andra väldigt detaljerad vilket gör det svårt att få ett fungerande regelverk”, säger han.

Vy Tåg kräver kompensation av regeringen

Vy Tåg kör som SJ och Snälltåget och tillåter en bokning per kupé vilket gör att personer kan få resa mol alena i liggvagnskupéer men en familj med två vuxna och fyra barn kan få sova i en liggvagnskupé.

”Resultatet av denna tillämpning av reglerna innebär naturligtvis att vi tappar ytterligare intäkter”, säger Dag Lokrantz-Bernitz. ”Men regeringen vill inte ge oss någon som helst kompensation, det är endast länstrafikbolagen som får en blygsam kompensation för förlorade intäkter.”

Regeringen har beslutat de nya reserestriktionerna ska gälla till 31 maj.

”Vi hoppas verkligen att vaccinationerna kommer igång och att restriktionerna kan hävas senast sista maj”, säger Dag Lokrantz-Bernitz. ”Då kanske sommaren och hösten kan bli någorlunda normal.”

Fler artiklar

Nu är Flixtrain på banan

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

read more

Vill du läsa fler artiklar?