Annons:

Publicerad: 2025-05-12

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.

Text: Ulf Nyström  Foto: Nicklas Sahlbom

Rc4 1190 drar 1 februari 2025 tomma tankvagnar i Green Cargos tåg från Jönköping till Göteborg förbi Sävedalen på Västra stambanan.

”Vi är otroligt glada över utvecklingen under årets första kvartal”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo.

”Vi har åstadkommit ökad servicegrad för våra kunder med hög punktlighet och regularitet. Att vi har historiskt gott trafiksäkerhetsutfall är också glädjande. Vi ser en viss resultatförbättring i jämförelse med samma period föregående år men vi är inte helt nöjda.”

”Vi skapar ökande värden”

”Det operativa rörelseresultatet förbättrades, trafiksäkerheten förbättrades och punktligheten förbättrades. Vi skapar ökande värden för våra kunder i vårt nya nätverk.”

Samtidigt har Green Cargo skapat minskande värden för många före detta kunder genom den kraftiga neddragningen av vagnslasttrafiken som skett de senaste åren.

Krympningen av vagnslasttrafiken har medfört minskande godsvolymer i vagnslasttrafiken som Green Cargo inte lyckats kompensera genom ökande volymer i det nya slimmade nätverket.

Jämfört med första kvartalet 2024 minskade godsvolymerna med fem procent.

Vill har mer gods i tågen

”Vi vill ha mer gods i tågen och har stort fokus på att få in större volymer”, säger Henrik Dahlin.

”Vi har slutit flera nya avtal men hittills är volymerna något under plan.”

”De avtal vi tecknat under de senaste åren kommer att ge oss ökade volymer under senare delen av 2025 och under 2026.”

Det innebär också, enligt Henrik Dahlin, att Green Cargo kommer att visa bättre lönsamhet under resten av året och under nästa år.

Green Cargo hårdbantar

Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.

Annons:

Under första kvartalet 2025 uppgick Green Cargos nettoomsättning till 1 093 miljoner kronor, elva Mkr mer än första kvartalet förra året.

Green Cargos rörelseresultat uppgick till -75 Mkr, första kvartalet förra året var rörelseresultatet -98 Mkr.

Det organiska rörelseresultatet uppgick till -128 Mkr (-151) och resultat efter skatt uppgick till -65 (-137) Mkr.

Oförändrad miljökompensation

Resultatet påverkades positivt av den statliga miljökompensationen på 53 miljoner kronor, samma belopp som under första kvartalet 2024.

Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 235 (163) Mkr. Henrik Dahlin vill inte berätta vilka företag Green Cargo tecknat avtal med.

Efter flera år med rörelseförluster är soliditeten i Green Cargo mycket låg.

Green Cargo har under kvartalet lånat 50 miljoner kronor ur den lånefacilitetet som företaget förfogar över men kassan omfattar trots det inte mer än 43 Mkr vid kvartalets utgång.

Sjunkande soliditet

Soliditeten är 13 procent och är sedan lång tid tillbaka sjunkande.

”Soliditeten är låg och jag hade gärna sett att den var högre”, säger Henrik Dahlin.

”Men jag räknar med att den utvecklas positivt under senare delen av året.”

Green Cargo har kommit överens med Nordic Re-Finance om försäljning av 25 Rc4-lok och 25 V5-lokomotorer och med Grenland Rail om försäljning av fem Rc4-lok.

En mindre del av loken överfördes till de nya ägarna under fjärde kvartalet förra året men under första kvartalet i år skedde inga leveranser. Resterande lok ska enligt plan överföras till de nya ägarna under andra kvartalet i år.

Green Cargo erbjuder sedan förra året vagnlasttrafik till färre taxepunkter men enligt Henrik Dahlin har man fortsatt fokus på att leverera bättre service i ett mer robust vagnslastnätverk.

Genom att samla transporter i tydliga strukturer har vi minskat störningskänsligheten, kortat ledtider och effektiviserat produktionen

 

Henrik Dahlin, vd Green Gargo

Överger inte vagnslasterna

”Det är inte sant att vi fokuserar på heltåg på bekostnad av vagnslasttrafik. Fokus framåt är att fortsätta växa i det mer robusta och högkvalitativa vagnslastnätverket såväl som med fasta kapacitetsåtaganden.”

Green Cargo nådde för första gången det uppsatta målet för trafiksäkerhetsindex. Under den senaste tolvmånadersperioden uppgick index till 95,9 (94,0).

”Detta är en milstolpe som speglar vårt långsiktiga och systematiska arbete för att stärka säkerhetskulturen”, säger Henrik Dahlin.

”Färre incidenter har bidragit till ökad stabilitet i produktionen.”

Punktligheten och regulariteten har också förbättrats som ett resultat av införandet av det stråkbaserade trafikprogrammet.

”Måste öka tempot i genomförandet”

”Genom att samla transporter i tydliga strukturer har vi minskat störningskänsligheten, kortat ledtider och effektiviserat produktionen”, säger Henrik Dahlin.

”Våra åtgärder ger effekt, men vi måste öka tempot i genomförandet. Det krävs fortsatt fokus på säkerhet, punktlighet och lönsamhet och ett fortsatt hårt arbete i hela organisationen.”

Antalet anställda i Green Cargo minskade med nästan tio procent från 1 761 första kvartalet 2024 till 1 610 första kvartalet i år.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Nyhet

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.

Nyhet

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.