Annons:

Publicerad: 2022-06-19

Grenland Rail köper Baneservice

Norska Grenland Rail köper svenska Baneservice Skandinavia AB av norska Baneservice AS. Ett statsägt företag blir privatägt och ska satsa på ökad godstågstrafik i Sverige.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Grenland Rail 6446 med två Skd 226-lokomoter och öppna godsvagnar i transport vid Sandvika väster om Oslo i augusti 2018.

Annons:

”Det är extremt positivt”, säger Jörgen Eyram, vd i Baneservice Skandinavia. ”Det skapar helt nya möjligheter för oss Att växa i Sverige.”

Grenland Rail, som startades 2005, bedriver godstågstrafik i Norge och sam arbetar bland andra med Green Cargo. Företaget har 85 anställda och omsatte förra året 250 miljoner norska kronor.

Baneservice Skandinavia bedriver godstågstrafik i Sverige, bland annat Halmstad-Brännögård och Uddevalla-Munkedal, men sköter också växling och terminaltjänst på flera orter åt Green Cargo och TX Logistik.

Baneservice bemannar beredskapslok

Företaget bemannar också ett beredskapslok i Göteborg för Trafikverket.

Till och med oktober förra året skötte Baneservice växlingen i Göteborg Skandiahamnen, det var företagets största uppdrag,

Företaget har 25 anställda och omsatte förra året 55 miljoner svenska kronor.

”Företagen är i grunden väldigt lika”, säger Jörgen Eyram. ”Grenland hare gjort samma resa i Norge som vi gjort i Sverige.”

”Järnvägsbranschen upplever ett uppsving och godsvolymerna ökar, även om vi förlorade växlingen i Skandiahamnen går det riktigt bra för oss just nu.”

Svensk Tågkrafts TMY 1111 och T44 260 står redo för dagens växlingsuppgifter för Baneservice i Halmstad en tidig oktobermorgon 2019.

Tillsammans ska vi bli en ledande leverantör till den norska och den svenska industrin.

 

Tommy Anderson, vd i Grenland Rail

Statsägda Baneservice ville sälja verksamheten i Sverige

I vintras fick Grenland Rail en förfrågan statligt ägda Baneservice AS om ett eventuellt övertagande av det svenska dotterbolaget Baneservice Skandinavia.

Ägarna hade konstaterat att verksamheten i Sverige låg utanför Baneservices kärnverksamhet. Baneservice bygger och underhåller spår samt kontaktlednings- och signalanläggningar.

Ledningen för Grenland Rail fann att verksamheten som Baneservice Skandinavia bedriver i Sverige skulle vara ett gott komplement till Grenlands verksamhet i Norge.

Grenland Rail övertar 1 juli 2022 samtliga aktier i Baneservice Skandinavia AB av Baneservice AS. Samtidigt byter företaget namn till Grenland Rail AB.

”Förvärvet ger oss goda affärsmöjligheter i Sverige”, säger Tommy Anderson, vd i Grenland Rail. ”Baneservice Skandinavia har många duktiga medarbetare och företaget är väl etablerat i Sverige.”

”De två företagen har samma DNA.”

Tommy Anderson hoppas kunna öka den gränsöverskridande trafiken och öka marknadsandelarna i Sverige.

”Tillsammans ska vi bli en ledande leverantör till den norska och den svenska industrin”, säger han.

Baneservice hyr de lok som används i tågtrafiken i Sverige.

Grenland Rail äger bland annat två fd svenska Ma-lok, fyra El15-lok som tidigare använts av NSB och därefter av Hector Rail samt sju 6400-lok som tidigare använts i Nederländerna samt åtta diesellok för växling och lättare godståg.

Grenland hyr också lok av BLS Rail och Nordic Re-finance och har tecknat kontrakt på två Eurodual-lok från Stadler med leverans 2023 och 2024.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten

Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.

Nyhet

Fler lok från Schweiz

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance kommer troligen att köpa 17 godstågslok från SBB i Schweiz. Men installation av det svenska säkerhetssystemet ATC kräver tillstånd från EU:s järnvägsbyrå.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

Nyhet

Sovvagnarna försenas åter

Det kommer att dröja ytterligare minst en månad innan SJ kan sätta in sovvagnar i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Nya krav från danska Trafikstyrelsen har försenat godkännandet av vagnarna.