Annons:
Grenland Rail köper Baneservice
Norska Grenland Rail köper svenska Baneservice Skandinavia AB av norska Baneservice AS. Ett statsägt företag blir privatägt och ska satsa på ökad godstågstrafik i Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Grenland Rail 6446 med två Skd 226-lokomoter och öppna godsvagnar i transport vid Sandvika väster om Oslo i augusti 2018.
Annons:
”Det är extremt positivt”, säger Jörgen Eyram, vd i Baneservice Skandinavia. ”Det skapar helt nya möjligheter för oss Att växa i Sverige.”
Grenland Rail, som startades 2005, bedriver godstågstrafik i Norge och sam arbetar bland andra med Green Cargo. Företaget har 85 anställda och omsatte förra året 250 miljoner norska kronor.
Baneservice Skandinavia bedriver godstågstrafik i Sverige, bland annat Halmstad-Brännögård och Uddevalla-Munkedal, men sköter också växling och terminaltjänst på flera orter åt Green Cargo och TX Logistik.
Baneservice bemannar beredskapslok
Företaget bemannar också ett beredskapslok i Göteborg för Trafikverket.
Till och med oktober förra året skötte Baneservice växlingen i Göteborg Skandiahamnen, det var företagets största uppdrag,
Företaget har 25 anställda och omsatte förra året 55 miljoner svenska kronor.
”Företagen är i grunden väldigt lika”, säger Jörgen Eyram. ”Grenland hare gjort samma resa i Norge som vi gjort i Sverige.”
”Järnvägsbranschen upplever ett uppsving och godsvolymerna ökar, även om vi förlorade växlingen i Skandiahamnen går det riktigt bra för oss just nu.”
Svensk Tågkrafts TMY 1111 och T44 260 står redo för dagens växlingsuppgifter för Baneservice i Halmstad en tidig oktobermorgon 2019.
Tillsammans ska vi bli en ledande leverantör till den norska och den svenska industrin.
Tommy Anderson, vd i Grenland Rail
Statsägda Baneservice ville sälja verksamheten i Sverige
I vintras fick Grenland Rail en förfrågan statligt ägda Baneservice AS om ett eventuellt övertagande av det svenska dotterbolaget Baneservice Skandinavia.
Ägarna hade konstaterat att verksamheten i Sverige låg utanför Baneservices kärnverksamhet. Baneservice bygger och underhåller spår samt kontaktlednings- och signalanläggningar.
Ledningen för Grenland Rail fann att verksamheten som Baneservice Skandinavia bedriver i Sverige skulle vara ett gott komplement till Grenlands verksamhet i Norge.
Grenland Rail övertar 1 juli 2022 samtliga aktier i Baneservice Skandinavia AB av Baneservice AS. Samtidigt byter företaget namn till Grenland Rail AB.
”Förvärvet ger oss goda affärsmöjligheter i Sverige”, säger Tommy Anderson, vd i Grenland Rail. ”Baneservice Skandinavia har många duktiga medarbetare och företaget är väl etablerat i Sverige.”
”De två företagen har samma DNA.”
Tommy Anderson hoppas kunna öka den gränsöverskridande trafiken och öka marknadsandelarna i Sverige.
”Tillsammans ska vi bli en ledande leverantör till den norska och den svenska industrin”, säger han.
Baneservice hyr de lok som används i tågtrafiken i Sverige.
Grenland Rail äger bland annat två fd svenska Ma-lok, fyra El15-lok som tidigare använts av NSB och därefter av Hector Rail samt sju 6400-lok som tidigare använts i Nederländerna samt åtta diesellok för växling och lättare godståg.
Grenland hyr också lok av BLS Rail och Nordic Re-finance och har tecknat kontrakt på två Eurodual-lok från Stadler med leverans 2023 och 2024.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Spårproblem i Göteborg
Rälen sprack på fyra ställen på en 40 meter lång sträcka i Göteborg och spårvagnstrafiken stoppades helt. Nu har 130 meter räl byts ut och spårvagnarna rullar igen.
Hyresbråk stänger lokverkstad i Hallsberg
TXG Maintenance lämnar tågverkstaden i Hallsberg sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra. Samtidigt planeras en ny verkstad för Siemens-lok i Hallsberg.
Åter fler containrar på tåg
Efter en nedgång under 2023 ökar transporterna av containrar på tåg till och från Göteborgs hamn åter under 2024. Men första kvartalet ökade antalet containrar på tåg med endast en procent, antalet containrar på lastbil ökade mycket mer.
Coronakris för länstrafikbolagen
Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt. Förlusterna kan uppgå till en miljard kronor varje månad. När krisen är över kan det bli omöjligt att återgå till normal trafik.



