Annons:

Publicerad: 2020-12-09

Hector Rail kör tågen för Flixtrain

 

Det blir Hector Rail som kommer att dra tågen för Flixtrain när trafiken mellan Göteborg och Stockholm kommer i gång i vår. Det blir tre dubbelturer per dag och restider på tre och en halv timma.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av Flixtrains tåg mot Köln rullar in till plattformen på Hamburg Hbf i oktober 2019

Annons:

Vi kommer att erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser. Våra biljettpriser kommer definitivt att vara lägre än SJ:s priser.

 

Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain.

”Vi kommer att erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain. ”Våra biljettpriser kommer definitivt att vara lägre än SJ:s priser.”

Peter Ahlgren vill inte avslöja när Flixtrain börjar rulla på Västra stambanan eftersom coronapandemin ställt och ställer mycket av planeringen på ända.

Men Flixtrain har sökt och beviljats tåglägen för tre tåg i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm från och med 3 maj 2021.

”Det är väl i alla fall en indikation på när vi vill börja köra”, säger Ahlgren.

Avgångar sen morgon, lunchtid och tidig kväll

Tågen kommer att gå ca 07:30, ca 12:30 och ca 17:30 från Göteborg C och från Stockholm C, avgångstiderna varierar något mellan olika veckodagar och på söndagarna går de flesta tågen en eller ett par timmar senare.

Restiden blir som snabbast tre timmar och 22 minuter och som långsammast tre timmar och 33 minuter. Samtliga tåg gör uppehåll i Hallsberg och Södertälje Syd, de allra flesta i Skövde och något enstaka i Falköping.

Under några veckor i sommar när tågtrafiken är stoppad pga banarbeten vid Olskroken kör Flixtrain via Trollhättan och Vänersborg eller vänder tågen i Partille.

Hector Rail, som öppnade sin nya åkstation i Sävenäs i Göteborg i fredags, 4 december, kommer att ansvara för tågdragningen av Flixtrain.

Hector Rail kommer att köpa eller hyra två Vectron-lok och kommer att hyra sittvagnar för trafiken. Lok och vagnar kommer att målas eller folieras i Flixtrains färg, det vill säga ljusgrönt.

Vi har pratat med flera operatörer om tågdragningen i Sverige men valet föll på Hector Rail som är ett kunnigt och stabilt företag med erfarenhet av att köra persontåg.

 

Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain.

Hector Rail bemannar tågen

Hector Rail kommer också att bemanna tågen med lokförare och ombordpersonal.

De vagnar som kommer att användas är äldre sittvagnar från Deutsche Bahn (DB), så kallade Grossraumwagen, som byggts om av Talbot och som numera ägs av Railpool. Varje vagn rymmer cirka 100 sittplatser.

Hur avtalet mellan Hector Rail och Flixtrain ser ut konfidentiellt och det är oklart hur affärsrisken fördelats.

De tåg som Flixtrain, åtminstone före coronapandemin, har sålt biljetter till i Tyskland har på motsvarande sätt körts av ett antal privata tågtrafikföretag.

Hector Rail har tidigare dragit Blå tåget mellan Göteborg och Stockholm för Skandinaviska Jernbanor och Snälltåget mellan Stockholm och Malmö för Transdev. Hector Rail körde nyligen persontågen för DN mellan Stockholm och Venedig på svenska och danska spår och kommer att köra Snälltågets nattåg mellan Malmö och tyska gränsen vid Padborg från i vår.

”Vi känner oss väldigt trygga med Hector Rail”, säger Peter Ahlgren.

Flixtrain använder moderniserade sittvagnar i grönt och privata företag som tågdragare. Bahntouristikexpress (BTE) drog Flixtrains tåg från Hamburg till Köln i oktober 2019.

Trafik mellan Malmö och Stockholm senare

Flixtrain har tidigare sökt tåglägen för trafik mellan Malmö och Stockholm men ansökningarna drogs tillbaka.

”Coronapandemin och reserestriktionerna gör situationen svår att bedöma”, säger han. ”Vi avvaktar tills vidare med trafik mellan Malmö och Stockholm, vi satsar i första hand på Göteborg-Stockholm.”

Peter Ahlgren hoppas att Flixtrain kan locka bilister, flygresenärer, resenärer som nu väljer SJ eller MTRX och kanske enstaka bussresenärer.

”Vi vill attrahera alla resenärer, även de som idag väljer bort att resa med tåg på grund av priset”, säger han.

Flixbus kör sedan ett par år buss mellan Göteborg och Stockholm, just nu endast en tur om dagen i varje riktning på grind av coronapandemin.

”Men vi kommer inte att konkurrera med oss själva” säger Peter Ahlgren. ”Vår busslinje till Göteborg går vi Norrköping, Linköping, Jönköping och tåget kommer att gå via Hallsberg. Det är dessutom få bussresenärer dom reser hela vägen från Stockholm till Göteborg”.

SJ har 80 procent av tågresenärerna

SJ har i dag 80 eller drygt 80 procent av tågresenärerna mellan Göteborg och Stockholm, MTRX cirka 20 procent och tillsammans hade de närmare 70 procent av marknaden för tåg-, flyg och bussresor.

Peter Ahlgren säger att Flixtrain kommer att vara billiga, särskilt i jämförelse med SJ.

Vi har haft ett möte med SJ och vi fortsätter att ha en dialog med dem angående biljettförsäljning.

Men MTRX har haft svårt att locka affärsresenärer och är mer beroende av priskänsliga privatresenärer än vad ASJ är. Därför kan MTRX komma att förlora mest på den ökande konkurrensen.

MTRX har fört en lång och hård kamp mot det företaget anser vara ett biljettförsäljningsmonopol i form av sajten sj.se.

SJ har släppt in Snälltåget och tidigare Blå tåget i värmen men vägrat sälja biljetter för MTRX. En statlig utredning lämnade nyligen förslag att göra sj.se till en allmän säljkanal för tågbiljetter på nätet vilket SJ protesterat mot.

Peter Ahlgren på Flixtrain vill inte ge sig in i den diskussionen.

”Vi har haft ett möte med SJ och vi fortsätter att ha en dialog med dem angående biljettförsäljning”, säger han.

Biljettförsäljning Flixtrains styrka

Att sälja biljetter är dock Flixtrains kärnverksamhet.

”Vi har kunskap och erfarenhet av att sälja biljetter till bussar och tåg i stora delar av Europa, säger Ahlgren.

Flixbus, som startade sin verksamhet i Tyskland 2013, är i grunden ett tech-bolag som med hjälp av profilerat varumärke, marknadsföring och it-baserade säljkanaler säljer buss- och tågresor som andra företag producerar.

”Är det något vi verkligen kan är det nätverksplanering, prissättning, marknadsföring, biljettförsäljning och support”, säger Peter Ahlgren.

”Det har fungerat väldigt bra med vår busstrafik i väldigt många länder och det ska bli spännande att visa hur bra det kan bli med tågtrafik i Sverige”, säger han.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Reportage

Lång natts färd mot dag

Den 130 mil långa resan från ett par meter över havet i Malmö i södra Sverige till 600 meter över havet i Storlien i västra Jämtland tar 17 timmar och kräver två byten av lokförare och ombordpersonal.

Nyhet

Ingen plats för fler godståg

När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.

Nyhet

Konkurrens på olika villkor

I höst börjar SJ köra nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Snälltåget som i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin utan statligt stöd tror på en växande marknad men tycker inte konkurrensvillkoren är rättvisa.

Nyhet

MTR tar över Upptågen

Vid midnatt natten till söndag 12 juni blir Upptåget en del av Mälartåg och samtidigt tar MTR Mälartåg över trafiken. Övertagande av Mälardalstrafiken blev ingen succé men MTR tror på bättre lycka denna gång.