fbpx

ANNONS

211011-vossloh-CNC-job-ad-wide

Hector Rail på väg mot vinst

Omsättningen minskade marginellt men resultatet förbättrades med 100 miljoner kronor. Hector Rail är trots svackan på väg mot en miljard kronor i omsättning och plusresultat.


AV ULF NYSTRÖM
• Publicerad 13 oktober 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Lokförarbyte när Hector Rails kombitåg från Wanne-Eickel anländer till Katrineholm en augustikväll 2011

”Vi fortsätter resan mot ökad tillväxt och ett positivt resultat”, säger Claes Scheibe, vd i Hector Rail. ”Det känns bra att vi förbättrat resultatet mycket kraftigt flera år i rad.”

För 2018 tvingades Hector Rail redovisa en ett negativt resultat efter avskrivningar på 187 miljoner kronor. 2019 hade det negativa resultatet minskats till 72 Mkr och 2020 slutade på ett överskott efter avskrivningar på 26 Mkr.

”Det är första gången på fem år vi kan redovisa vinst efter avskrivningar”. Säger Claes Scheibe. ”Det är 100 miljoner kronor bättre än året innan och drygt 200 miljoner kronor bättre än 2018.”

Förlusten blev 25 Mkr

Resultatet 2020 efter finansiella poster och skatt, resultatet på sista raden i resultaträkningen, blev -25 Mkr. Det är 95 Mkr bättre än 2019 och 227 Mkr bättre än 2018.

”Vi har blivit mer professionella”, säger Claes Scheibe. ”Vi gör goodwill-avskrivningar på 42 miljoner kronor om året, annars hade vi visat vinst även på sista raden.”

”Det är fantastiskt kul, det visar att det går att tjäna pengar även i den här branschen.”

Den goodwill som finns i balansräkningen uppstod när EQT förvärvade Hector Rail 2014. Man skapade ett bolag som köpte Hector Rail till ”överpris” vilket bokfördes som goodwill.

Sedan fusionerades de båda bolagen och goodwillposten hamnade i Hector Rail. Resultatet för Hector Rails del blev att man fick in en tillgång som måste avskrivas år efter år.

Av förra årets aktieägartillskott på 505 miljoner är nu 145 miljoner förbrukade.

Annons Järnvägsdagen

26 Mkr i miljökompensation

Hector Rail erhöll 26 Mkr i statlig miljökompensation under 2020 vilket påverkat resultatet i positiv riktning.

”Vi stoppar inte pengarna i egen ficka utan slussar dem i regel vidare till våra kunder”, säger Claes Scheibe. ”Men det påverkar naturligtvis resultatet.”

Hector Rails omsättning minskade marginellt, från 943 Mkr 2019 till 933 Mkr 2020.

”Jag skulle säga att det främst beror på störningarna i de internationella transporterna under pandemin”, säger Claes Scheibe. ”Vårt tyska dotterbolag påverkades mer eftersom Tyskland och grannländerna stängde ner under 2020. Men vi ser det som ett hack i kurvan. Tyskland och övriga Europa är på väg tillbaka.”

Förlusterna i det tyska dotterbolaget ökar men håller sig fortfarande under 10 miljoner svenska kronor per år.

Kostnader för ny trafik för Södra och Flixtrain

Resultatet för 2020 belastades av uppstartskostnader för virkestransporterna för Södra, främst till Värö bruk, som Hector Rail övertog från Green Cargo i december 2020.

”Men det är egentligen inga stora kostnader sett till den totala omsättningen”, säger Claes Scheibe. ”Vi började också förbereda oss för tågdragningen och bemanningen av Flixtrains tåg under 2020 även om trafiken inleddes först i maj i år efter att ha skjutits upp ett par gånger på grund av pandemin.”

Enligt Scheibe har de nya uppdragen varit en viktig del i Hector Rails ambition att växa och han räknar med att omsättningen kommer att överstiga en miljard kronor i år.

”Det kommer också att leda till en resultatförbättring. Jag tror att vi 2021 kommer att kunna visa på ett positivt resultat även på sista raden.”

Claes Scheibe har tågdragningarna för Södra och tågdragning och bemanning för Flixtrain fungerat väl.

”Det är alltid en utmaning att starta ny trafik men vår organisation har klarat detta väldigt bra”, säger han. ”Våra ombordare på Flixtrains tåg får mycket beröm, det är naturligtvis väldigt roligt.”

 

 

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?