fbpx

Rekordmånga containrar på tåg

Färre men fler. Det är resultatet av GDL:s avhopp från Båramopendeln för tre månader sedan och starten av den nya tågpendeln mellan Jönköping och Skandiahamnen i Göteborg.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 8 april 2021 Uppdaterad 12 april 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Ett containertåg med en Rc4:a från Nordic Re-Finance som dragkraft på Marieholmsbron i Göteborg i april 2019.

Det är färre containrar på Båramopendel än tidigare och än är det inte fullt på den nya tågpendeln.

Men sammantaget rullar fler containrar än någonsin tidigare på tåg mellan norra Småland och Skandiahamnen.

”Det är ett utmanande läge, en tuff konkurrens och obefintlig lönsamhet men på lång sikt kan det bli riktigt bra”, säger Tomas Arvidsson, utvecklingsansvarig vid PGF Terminal som opererar terminalen i Båramo i Vaggeryds kommun.

Green Cargo kör Båramopendeln

Green Cargo kör sedan flera år den så kallade Båramopendeln mellan kombiterminalen i Båramo och Göteborg Skandiahamnen.

Båramopendeln drevs i fem år i partnerskap mellan GDL, Green Cargo och PGF Terminal. GDL utförde transporterna till och från terminalen, Green Cargo körde tågen och PGF drev terminalen.

Tre nya kombitåg på två månader – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Men när Green Cargo i höstas aviserade en höjning av priset för tågdragningen mellan Båramo och Göteborg Skandiahamnen tackade GDL för sig och startade i stället en ny tågpendel mellan Solåsen-terminalen i Jönköping och Skandiahamnen från början av januari i år.

CFL Cargo, med huvudkontor i Nässjö, blev tågdragare, och hyr ett Rc4-lok av Nordic Re-Finance och drygt 20 containervagnar för transporterna mellan Jönköping och Göteborg.

”Det går riktig bra”, säger Markus Ekwall, avdelningschef på GDL Transport. ”Januari var en väldigt bra månad för oss, februari lite sämre men mars bra.”

Stora variationer i godsflödena

”Allt sedan coronapandemin bröt ut för drygt ett år sedan har transportvolymerna varierat väldigt mycket och ännu värre blir det nu när alla fartyg som fastnade vid Suezkanalen kommer till Europa.”

CGL Cargo kör containertågen mellan Solåsen i Jönköping och Skandiahamnen i Göteborg fem dagar i veckan, från Jönköping vid 10-tiden, till Skandiahamnen strax före 15, åter vid 19-tiden och till Jönköping sent på kvällen.

Det är gott om plats på spåren när reserestriktionerna har tunnat ut snabbtågtstrafiken och tågen till Göteborg är ofta en-två timmar tidiga.

”Vi försöker få senare ankomst till och senare avgång från Skandiahamnen redan nu men senast i nästa tågplan från december”, säger Mikaela Schön, produktionschef på CFL Cargo. ”Men tågen rullar på bra, vi har egentligen inte haft några problem.”

”Det är ett utmanande läge, en tuff konkurrens och obefintlig lönsamhet men på lång sikt kan det bli riktigt bra.”

 

Tomas Arvidsson, utvecklingsansvarig vid PGF Terminal

CFL Cargo startade som BK Tåg

CFL Cargo Sverige AB har sitt ursprung i BK Tåg AB som bildades 1990 i samband med avregleringen av tågtrafikmarknaden i Sverige. Efter konkursen för BK Tåg rekonstruerades godstågstrafiken till MidCargo. Sedan 2013 är bolaget helägt av CFL Cargo i Luxemburg.

Green Cargo kör nu Båramopendeln på uppdrag av PGF som tagit över kundansvar och styrning av lastbilar till terminalen i Båramo.

”Vi har fått en del nya kunder och återtagit ett par av de gamla”, säger Tomas Arvidsson, utvecklingsansvarig vid PGF Terminal.  ”Vi har inte lika stora volymer som vi hade före årsskiftet men det går hyggligt”.

2020 rekordår för Båramopendeln

2020 var ett rekordår för Båramopendeln med fyra procent fler transporterade containrar än 2019 och elva procent fler än 2018.

”Men just nu är det väldigt volatilt med stora variationer från vecka till vecka”, säger Tomas Arvidsson.

”Ännu värre blir det de närmaste veckorna efter stoppet för fartygstrafiken genom Suezkanalen. Normalt har Göteborg ett anlöp i veckan med fartyg som transporterar huvudparten av vårt gods, vecka 16 finns inget planerat anlöp till Göteborg och vecka 17 två anlöp.”

Men med effekterna av coronapandemin och stoppet i Suezkanalen undanstökade tror Tomas Arvidsson på en fin framtid för containertransporter på tåg mellan Småland och Göteborgs hamn.

”I det långa loppet ser det väldigt bra ut”, säger han.

Fler artiklar

45-metersvagnar till Göteborg 2023

45-metersvagnar till Göteborg 2023

Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.

read more

Vill du läsa fler artiklar?