Annons:

Publicerad: 2023-01-11

Tåg och båt via Eskilstuna

16 januari inleder TX Logistik kombitågstrafik mellan Eskilstuna och hamnen i Norvik. Tre månader senare börjar Cargonet köra mellan Oslo och Eskilstuna. Därmed skapas nya förutsättningar för godstransporter med tåg och båt mellan Norge och Finland.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Containerhamnen i Norvik strax norr om Nynäshamn togs i bruk våren 2020 och 9 juni lastades tåg 5426. Green Cargos Rd 1118 drog tåget till Eskilstuna.

Annons:

”Vi är väldigt glada över att TX Logistik väljer att starta regelbunden trafik mellan Norvik och Eskilstuna”, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig för godstransporter på Stockholms Hamnar.

”Till att börja med får vi åter fungerande tågtrafik till och från hamnen i Norvik och om några månader får vi stora möjligheter att bygga upp en intermodal transportkedja med tåg och båt mellan Norge och Finland via Eskilstuna.”

Första tåget för två och ett halvt år sedan

För två och ett halvt år sedan inledde Green Cargo trafik med godståg mellan den nyöppnade hamnen i Norvik, strax norr om Nynäshamn, och kombiterminalen i Eskilstuna.

Tågen kördes två gånger i veckan och planen var att utöka trafiken när marknaden växte.

Men transporterna av containrar på tåg till och från Norvik var och förblev relativt små och i december lade Green Cargo ner trafiken.

”Vi blev rätt överraskade”, säger Nicklas Ebersson.

”Transporterna var inte särskilt omfattande men de ökade. Under hösten såg vi en 25-procentig ökning av antalet tågtransporterade containrar jämfört med hösten 2021.”

Första tåget från Norvik

Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och för Green Cargo. På tisdagseftermiddagen gick det första lastade tåget från Norvikshamnen strax norr om Nynäshamn. Destinationen var Eskilstuna.

Vi menar att det är väldigt viktigt med regelbunden tågtrafik till och från Norvik och vi välkomnar TX Logistik med öppnar armar.

 

Nicklas Ebersson, Stockholms Hamnar

Fem veckor utan tågtrafik

Efter fem veckors uppehåll i tågtrafiken börjar TX Logistik 16 januari köra kombitåg mellan Eskilstuna kombiterminal och Norvik.

”Vi menar att det är väldigt viktigt med regelbunden tågtrafik till och från Norvik och vi välkomnar TX Logistik med öppnar armar”, säger Nicklas Ebersson.

TX Logistik kommer troligen att köra två tågpar i veckan till att börja med men har beredskap för att snabbt kunna utöka trafiken till fem dagar i veckan.

”Vi har lovat marknaden fem dagar i veckan och vi kommer att köra fem dagar i veckan så snart det finns efterfrågan på daglig trafik”, säger Fredrik Abrahamsson, Sales Manager på TX Logistik.

TX Logistik kommer att kunna använda lok och vagnar som finns tillgängliga i Eskilstuna i de nya tågen.

TX Logistiks trailertåg från Eskilstuna till Trelleborg på väg mot Flen kvällen 31 maj 2022.

TX Logistik kör kombitåg åt Coop mellan Malmö och Bro, nordväst om Stockholm och kombitåg mellan Trelleborg, Malmö och Eskilstuna.

Flytt från Bro till Eskilstuna

Transporterna för Coop, två tåg per dag och riktning, kommer successivt att flyttas från Bro till Eskilstuna i takt med att användningen av Coops nya centrallager tas i bruk.

Stockholms Hamnar, Eskilstuna Logistik och Etablering och TX Logistik räknar med att en betydande del av järnvägsgodset till och från Norvik kommer att utgöras av transporter till och från Finland och Baltikum med Stena Line.

H&M har nyligen stängt sina lager i Finland och Norge och koncentrerat lagerhållningen till Eskilstuna. Därmed finns ett ökande behöv av transporter mellan Eskilstuna och Finland och mellan Eskilstuna och Norge.

I Eskilstuna logistikpark har Frode Laursen, Apoteket, Sportamore, Amazon, H&M, Gymleco och Gardenstore byggt stora lager och Coop flyttar hit under 2023 och 2024.

”Redan från nästa vecka finns ju en ny transportled mellan Eskilstuna och Hangö i Finland och mellan Eskilstuna och Ventspils via Norvik och Nynäshamn”, säger Nicklas Ebersson.

Fler godståg Norge–Sverige

Cargonet utökar i december godstågstrafiken mellan Göteborg och Oslo från en till fem dagar i veckan och börjar i vår att köra godståg mellan Oslo och Eskilstuna.

Eskilstuna växer med logistiken

Logistikparken i Eskilstuna har på några år vuxit till en av Sveriges största. Coop flyttar hit sin lagercentral om två år och kombiterminalen byggs ut från fyra till sex-sju spår.

Lokförare Anders Bjermquist klättrar upp på Traxxloket som ska dra TX Logistiks tåg från Malmö kombiterminal till Bro 20 augusti 2020.

Med tåg och båt mellan Oslo och Helsingfors

”När Cargonet börjar köra mellan Oslo och Eskilstuna i april får vi ju en stor potential för dörr till dörr-transporter med tåg och båt mellan de nordiska länderna.”

Cargonet, ägt av statliga norska Vygruppen, före detta NSB, kör sedan många år kombitåg mellan Oslo och Narvik via Sverige och mellan Oslo samt Göteborg och Trelleborg förutom den inrikes godstågstrafiken i Norge.

”Det finns stora godsflöden mellan södra Norge och Mälardalen men idag går en väldigt liten del av det godset på tåg”, sade Carl Fredrik Karlsen, kommersiell direktör på Cargonet till Järnvägar.nu i höstas.

”Det mesta går på lastbil. Men vi ser en växande efterfrågan på tågtransporter från kunderna.”

”Med tågtrafik mellan Eskilstuna och Stockholm Norviks hamn kan vi nu skapa tåglösningar mellan Norge och Finland.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Reportage

Lång färd mot nära mål

Att köra godståg från Göteborg till Malmö, knappt 30 mil, tar normalt fyra timmar för lokföraren Tomas Beckius. Nu hinner han knappt till Halmstad där det blir avlösning på samma tid.

Nyhet

Nypremiär för nattåg till Tyskland

27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.

Nyhet

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har konsultföretaget Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen. Kostnaderna riskerar att slå ut flera företag, drastiskt minska transporterna på järnväg och öka koldioxidutsläppen i Sverige.

Nyhet

Rekordfå tåg försenade förra året

Tågförseningarna har aldrig varit så få som under 2020. Den främsta orsaken är att de långväga persontågen varit färre under coronapandemin. Nya konstruktionsregler för tågplanen har gett stor effekt.