fbpx

Sågat trä från lastbil till tåg

Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 18 augusti 2021

FOTO: CHRISTER HAMMARE

T66 402 passerar Vansbro station med containertåget till Malungsfors den 14 augusti 2021. 

 

”Vi har pratat om detta så länge, äntligen kommer vi igång”, säger Joakim Limberg, säljare på Fiskarheden Trävaru AB.
Fiskarheden kör sedan snart två år ett par tåg i veckan med sågade trävaror och bränsleflis från den nya terminalen i Malungsfors, fyra mil söder om Transtrand. Terminalen i Malungsfors, som stängdes 1994, återuppstod 2019 och banan mellan Malung och Malungsfors, cirka en mil, rustades upp i samarbete mellan Fiskarheden och Mellanskog med bidrag från Naturvårdsverket.

Mer trafik i Malungsfors – Järnvägar (jarnvagar.nu)

90 procent av Fiskarhedens produkter går på export och företaget har i flera år planerat att föra över transporterna av sågade trävaror som ska exporteras från landsväg till järnväg.
”Det är ju energisnålt och betydligt skonsammare mot klimatet och miljön att frakta på tåg i stället för lastbil”, säger Joakim Limberg. ”De ekonomiska vinsterna för oss är inte så stora men vi vill kunna använda den nya terminalen och den upprustade järnvägen så mycket som möjligt.”

Tåg till Göteborg i stället för lastbil till Gävle

De sågade trävarorna som hittills körts med lastbil till Gävle för export sjövägen kommer från nästa vecka att köras med tåg till Göteborg för att där lastas på fartyg för vidare befordran till Japan.
”Vi har försökt lasta trävarorna i vanliga täckta godsvagnar men det blir dyrt och omständligt och medför risk för skador med så många omlastningar”, säger Joakim Limberg. ”Nu fraktas de i lastbil några få mil från Transtrand till Malungsfors och sedan i containrar hela vägen till Japan”
Containrarna ägs av Ocean Network Express (ONE) ett japanskt container- och transportföretag som ägs gemensamt av de japanska rederierna Nippon Yusen Kaisha, Mitsui, OSK och K Line.
Med början nästa vecka kommer trävarorna till Japan att gå med tåg var tredje vecka och så småningom kanske varannan vecka från Malungsfors.

FOTO: CHRISTER HAMMARE

Efter ankomsten till Malungsfors lossas de tomma containrarna för lastning hos Fiskarheden.

 

Mer trä på tåg så småningom

På sikt hoppas Joakim Limberg att även transporterna av sågade trävaror till Algeriet och Egypten, som utgör nästan hälften av exporten, kommer att gå på järnväg till Göteborg. Då kan 22 lastbilstransporter i veckan från Transtrand till Gävle ersättas med tåg.
Containertågen med 16 vagnar och 32 containrar körs av Hector Rail med CFL Cargo som underentreprenör mellan Borlänge och Göteborg.
Lokföraren Hans Pursche på Hector Rail körde det första tåget med tomma containrar för lastning och han kommer att köra det första tåget med lastade containrar nästa vecka.
Hans Pursche körde på Västerdalsbanan redan på 1990-talet, då var det motorvagnståg för SJ och senare BK tåg. Nu kör han godståg till och från Malungsfors varannan vecka.
”Det är fantastiskt att se att den nya terminalen i Malungsfors och Västerdalbanan mellan Malung och Borlänge används allt mer”, säger han.

Diesellok med ETCS

Hector Rail använder inhyrda T66-lok med ETCS för körningen på Västerdalbanan som är försedd med det nya signalsäkerhetssystemet ERTMS. CFL Cargo använder inhyrda Rc-lok för körningen mellan Göteborg och Borlänge.
”Vi kommer att köra upp tomtåget på fredag kväll med ankomst till Malungsfors lördag morgon”, säger Mikael Nyman, säljare på CFL Cargo. ”De tomma containarna lastas av och de fyllda lastas på och sen lämnar det lastade tåget Malungsfors lördag eftermiddag och kommer till Göteborg söndag morgon.”
Containrarna skeppas från Skandiahamnen i Göteborg i början av följande vecka.

CFL Cargo växer stadigt

Godstågsbolaget CFL Cargo har vuxit de senaste åren och har nu 35 anställda, de flesta lokförare. Sedan i april kör CFL Cargo containertåg mellan Piteå och Göteborg, främst för export av sågade trävaror till Japan.

Ny containerpendel från Piteå – Järnvägar (jarnvagar.nu)

”Vi har bra beläggning i det tåget och har fått ersätta Rc-loket med ett starkare Traxx-lok för att klara tågvikterna”, säger Mikael Nyman.
”Även om vi får nya uppdrag och kör fler och tyngre tåg är det ju en ständig kamp för att få ekonomi i verksamheten. Det är väl knappt något godstågsbolag i Sverige som kan uppvisa någon lönsamhet värd namnet med de förutsättningarna som tågtrafiken har här i landet.”

 

 

Fler artiklar

Mindre miljöpåverkan får kosta

Mindre miljöpåverkan får kosta

Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.

read more

Vill du läsa fler artiklar?