Annons:

Publicerad: 2025-10-30

Infranord byter spår på Fryksdalsbanan

Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.

DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden. Foto: Kasper Dudzik

Infranord ska genomföra spårbyte på större delen av sträckan mellan Kil och Torsby, cirka 70 kilometer, och byte av två växlar. En kortare sträcka mellan Sunne och Torsby fick nytt spår för ungefär tio år sedan.

Projektet inleds när kontraktet skrivits under och ska pågå i två år, till hösten 2027. Anbudssumman uppgår till cirka 500 miljoner kronor.

”Det är mycket glädjande att vi vunnit uppdraget för spår- och växelbyte i Värmland” säger Stefan Gustavsson, vd i Infranord enligt ett pressmeddelande från företaget.

”Vi har lång erfarenhet, rätt maskiner och den kompetens som krävs för detta projekt. De senaste åren har vi genomfört ett flertal framgångsrika spårbytesprojekt i vår norska verksamhet och vi ser fram emot att applicera dessa erfarenheter även i Sverige.”

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Nyhet

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.