Annons:

Publicerad: 2024-08-19

Inga nattåg från Göteborg

SJ ställer in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december. Nattåget mellan Göteborg och Duved får en nådatid på fyra månader.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Snart ett minne blott. SJ lägger ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå i december och nattågen mellan Göteborg och Jämtland i april nästa år. Rc6E 1396 med nattåget Göteborg–Umeå närmar sig Herrljunga på kvällen 8 juli 2024.

”Vi vill gärna fortsätta att köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland men trafiken är olönsam. Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Hälften av resenärerna i nattågen till och från Jämtland åker med vagnarna som än så länge körs från och till Göteborg.

Trafikverket satsar på Stockholm

Men Trafikverket har valt att upphandla nattågstrafik endast till och från Stockholm. SJ har ändå kört nattåg till och från Göteborg under många år men i vår är det slut med direktresorna till Jämtlandsfjällen för göteborgare och övriga västsvenskar.

Det betyder att de som vill åka tåg från Göteborg till Östersund, Åre och Duved får ta snabbtåg till och från Stockholm och byta till och från nattåg där. De bytena sker vid 22-tiden på kvällen och 05-tiden på morgonen, kräver en timmas bytestid och gör resorna betydligt mindre bekväma, mer tidsödande och mer omständliga än de varit under många år.

”Vi har alltid tycks att nattågen till och från Göteborg borde upphandlas av staten via Trafikverket på samma sätt som nattågen till och från Stockholm”, säger Jan Kyrk.

”Regionerna och kommunerna i Jämtland stöder oss.”

Hoppas Trafikverket ändrar inställning

”Men Trafikverket har av oklar anledning vägrat. Vi kan bara hoppas att Trafikverket ändrar inställning i kommande upphandlingar av nattågstrafiken.”

Staten har upphandlar nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland sedan 1990-talet och nattågstrafiken mellan Stockholm och Duved sedan 2018.

I början av juli direkttilldelade Trafikverket nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland till SJ sedan Vy Tåg inte velat förlänga nuvarande avtal.

SJ tar över nattågen i norr

SJ tar 15 december över körningen av nattågen till och från Övre Norrland. Trafikverket direktupphandlar trafiken av SJ sedan avtalet med nuvarande operatör Vy Tåg inte förlängts.

Annons:

Det innebär att SJ från mitten av december i år kör ett tågpar mellan Stockholm och Luleå och ett tågpar mellan Stockholm och Narvik med vagnar till och från Luleå.

SJ planerade att fortsätta köra det icke-upphandlade nattåget mellan Göteborg och Umeå med vagnar till och från Stockholm men har nu beslutat att upphöra med det nattåget.

”Vi inledde nattågstrafik mellan Göteborg och Umeå med vagnarna till och från Duved när VY Tåg fick Trafikverkets uppdrag att bedriva trafiken på Övre Norrland 2020”, säger Jan Kyrk.

Även nattågen till Göteborg behöver stöd

”Vi såg då en möjlighet att erbjuda nattåg i SJ:s regi till Västerbotten. När vi nu tar över de den upphandlade nattågstrafiken inte bara Umeå, utan även till Luleå, Kiruna och Narvik känns det naturligt att avsluta en lång provperiod med nattåg i egen regi.”

”Det finns en stor efterfrågan på resor men trafiken behöver ett visst ekonomiskt stöd”, säger Jan Kyrk.

SJ har dessutom brist på sov- och liggvagnar. De flesta vagnarna ska rustas upp de närmaste åren och med ett antal vagnar på verkstad under ombyggnad blir vagnsbristen akut.

”Vi har på senare tid fått ta vagnar från nattågen Stockholm–Malmö för att kunna bedriva nattågstrafiken på Duved och Umeå”, säger Jan Kyrk.

”Det vill vi undvika.”

Mycket färre tåg Göteborg–Alingsås 2025–2027

SJ:s beslut att dra in nattågen till och från Göteborg beror till del på effekterna av bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås som Trafikverket utför med start våren 2025.

Arbetet pågår i två och ett halvt år och under den tiden blir det enkelspårstrafik mellan en eller två driftplatser på den 42 kilometer långa sträckan. Det medför att kapaciteten minskar med 75 procent och att antalet tåg måste minskas i motsvarande utsträckning eller ledas annan väg, i praktiken via Borås eller Trollhättan.

”Om vi fortsatt att köra nattågen till och från Göteborg hade vi tvingats att ställa in ett snabbtåg till Göteborg på morgonen och ett från Göteborg på kvällen vilket drabbat ännu fler resenärer än de som drabbas av inställda nattåg”, säger Jan Kyrk.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ny tågdepå i Hässleholm

Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas. Kostnaden för depån blir 1,5 miljarder kronor.

Nyhet

Nattåg utan sovvagnar

Trafikstyrelsen i Danmark godkänner inte de sovvagnar som SJ planerat att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Tågen kommer troligen att köras med enbart liggvagnar.

Nyhet

Statsbidrag hjälper upp resultatet för Green Cargo

2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag. Omsättningen minskade och förlusten hade ökat om företaget inte fått miljökompensation av svenska och norska staten. Men Ted Söderholm, vd i Green Cargo, ser positiva tecken.