Annons:

Publicerad: 2025-06-05

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Det har under flera år varit stora problem med Itino-tågen på Kinnekullebanan men Västtrafik utreder nu hur tågen kan användas ytterligare drygt tio år. Efter uppehåll i Källby sätter Y31 1418 fart på skarvspåret upp mot Kinnekulle 30 september 2020.

Annons:

”Vi har åtta motorvagnståg för trafiken på Kinnekullebanan och anslutande linjer”, säger Pontus Gunnäs, affärschef Tåg på Västtrafik.

”Det är inte realistiskt att försöka upphandla endast åtta nya tågsätt.”

Itino-motorvagnarna som Västtrafik använder på Kinnekullebanan mellan Håkantorp och Gårdsjö och vidare till Göteborg i sydväst och Laxå i nordost levererades 2003-2009.

Driftsäkerheten har varit undermålig och i vissa perioder har en stor del av tågen på Kinnekullebanan ställts in.

Men efter omfattande underhållsinsatser och revisoner av motorvagnarna har tillgängligheten förbättrats.

Västrafiks styrelse tar under juni ställning till ett förslag att genomföra en förstudie om framtiden för motorvagnstågen på Kinnekullebanan.

”Vi kommer att utreda hur vi ska kunna använda Itino-tågen med god tillgänglighet under 2030-talet”, säger Pontus Gunnäs.

Upphandling om tio år

”Om tio år kanske vi kan upphandla nästa generation motorvagnståg för Kinnekullebanan. Då bör det finnas effektiva batteritåg på marknaden.”

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.

”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.

Om Västtrafik kan få de åtta Itino-tågen att rulla drygt tio år till kan en upphandling av nya tåg för Kinnekullebanan samordnas med upphandling av nya tågsätt för lokal- och regionaltrafiken på de elektrifierade banorna i regionen.

”Under slutet av 2030-talet börjar nog flera av dagens elektriska motorvagnståg, som X61:orna att falla för åldersstrecket”, säger Pontus Gunnäs.

X80 sätts i trafik i höst

Om det dröjer med nya tåg på Kinnekullebanan kan resenärerna på de elektrifierade banorna i Västra Götaland snart få resa med de nya X80-tågen från Alstom.

Itino krånglar i öst och väst

Dålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.

I februari 2023 provkördes X80 002 i hög fart vid Sangis på den nybyggda delen av Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda.

X80 försenas ytterligare

Leveranserna av de nya regionaltågen till Västtrafik försenas ytterligare ett halvår. De intensiva vintertesterna i snö och kyla i Norrland visar att klimatanläggningen behöver förstärkas.

Fem prototyptåg har provkörts under flera år i Sverige med inte helt nöjaktiga resultat.

”Nej, det har funnits en del utmaningar”, säger Pontus Gunnäs.

”Ljudnivån var för hög, Kabeldragningen var väl inte optimal och dräneringen knappast perfekt.”

Prototyptågen genomgår för närvarande ombyggnad hos Alstom i Tyskland.

Men det första seriebyggda tågsättet slutmonteras för närvarande och kommer att dras till Sverige i juli. Därefter dras ytterligare fyra tågsätt till Göteborg i augusti.

Personalutbildning före trafikstart

”Därefter kommer fordonen att provköras i Västsverige under sensommaren varefter lokförare, ombordare och verkstadspersonal utbildas på de nya tågen”, säger Pontus Gunnäs.

”Vi planerar att köra ett invigningståg i oktober oh hoppas kunna sätta de första tågsätten i trafik i slutet av oktober på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg.”

Från tidtabellskiftet i mitten av december ska de första fem seriebyggda tågen vara i trafik.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Swemaint satsar på lokunderhåll

Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.

Debatt

DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”

En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.

Nyhet

Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten

Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.