Annons:
Ingen försäljning av Inlandståg
Räddningsaktionen för Inlandståg har blåsts av. Sedan företagets ekonomi förbättrats radikalt de senaste åren behöver inte Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) träda in som räddande ängel.
Text: Ulf Nyström Foto: Emma Lemon

Det blir ingen försäljning av Inlandståg till Tågåkeriet i Bergslagen. I december invigdes virkesterminalen i Hogdal och transporterna därifrån av massaved och bränsleflis bidrar till Inlandstågs förbättrade ekonomi.
”Det kanske upplevs som en antiklimax men vi stoppar försäljningen av Inlandståg”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandståg och vd i moderbolaget Inlandsbanan (IBAB).
”Inlandståg var i ett besvärligt läge när vi började diskutera en försäljning till Tågab för ett par år sedan men situationen har ljusnat betydligt och nu går Inlandståg väldigt bra.”
Försäljningen av Inlandståg var godkänd av de 19 kommunerna som äger Inlandsbanan och därmed Inlandståg och klubbad i Inlandsbanans styrelse.

Inlandståg säljs till Tågab
Fredagen den 31 maj beslutade styrelsen i Inlandsbanan AB (IBAB) att sälja dotterbolaget Inlandståget AB (Itåg) till Tågåkeriet i Bergslagen AB (Tågab).
Men den oväntad snabba förbättringen av Inlandstågs ekonomi gjorde affären mindre intressant för IBAB.
2020 redovisade Inlandståg en förlust på 2,0 miljoner kronor, 2021 blev förlusten 3,5 Mkr och 2022 var förlusten 4,3 Mkr.
Resultatet förbättrades med 13 miljoner
Men förra året kunde Inlandståg vända till en vinst på 8,8 Mkr.
Under de fyra åren har omsättningen ökat från 32 till 87 miljoner kronor.
”Processen har tagit väldigt lång tid och vi var nästan framme när vi insåg att Inlandståg klarar sig av egen kraft”, säger Otto Nilsson.
”Vi har effektiviserat verksamheten och fått nya kunder. Vi har just nu en väldigt stark medvind.”
Annons:

Två steg närmare köp
I mars nästa år. Eller i april–maj. Då kan Tågabs köp av Inlandståg vara genomfört. Processen har då tagit två år trots att det knappast finns några stötestenar.
Dessutom har de fem Lint-motorvagnarna, som är klara för trafik i slutet av året efter en mycket besvärlig och segdragen renovering, sålts till moderbolaget Inlandsbanan vilket lättat skuldbördan för Inlandståg.
Otto Nilsson betonar att förhållandet till Tågab är fortsatt gott och att de två företagen kommer att fördjupa samarbetet.
Lars Yngström, vd i Tågab, håller med.
”Det är ingen fnurra på tråden”, säger han.
”Inlandståg behöver helt enkelt inte någon hjälpande hand och vi kan använda pengarna på andra sätt. Men vi kommer att samarbeta med Inlandståg på många områden, det finns många synergier att ta tillvara.”
Storsatsning på verkstaden i Kristinehamn
Ledningen för Tågab, som på tisdagen informerades av Otto Nilsson att en försäljning av Inlandståg inte längre var aktuell, hade på onsdagen ett sedan tidigare planerat heldagsmöte med företagets bank.
”Vi diskuterade vår ekonomiska situation och våra utbyggnadsplaner för verkstaden i Kristinehamn”, säger Lars Yngström.
”När köpet av Inlandståg inte blir av kommer ju de finansiella förutsättningarna för satsningen på verkstaden i ett annat och mer gynnsamt läge.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Defekt hjul orsakade tågurspårning
Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
2024 ett bra år för SJ
Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.
Sverige missar miljarder
Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.