Annons:

Publicerad: 2023-05-11

Ingen lokförarstrejk i dag

Det blir ingen strejk bland Öresundstågens lokförare och fordonsteknikerna hos MTR Tech och Euromaint. I alla fall inte denna vecka. Fackförbundet Seko har beslutat skjuta upp strejkvarslet till måndag 15 maj.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Öresundståget X31 4354 vid Vejbyslätt på Västkustbanan strax norr om Ängelholm i maj 2008.

”En stor lättnad”, säger Anders Engzell, presskommunikatör på Öresundstågen.

”Vi håller tummarna för att parterna hittar en lösning senast på måndag så vi slipper ställa in några tåg.”

Anders Engzell räknar med att Öresundstågen rullar som vanligt under torsdagen. Hade strejken brutit ut klockan 15:00 enligt Sekos varsel skulle samtliga Öresundståg mellan Malmö och Köpenhamn ställts in.

”Nu får vi nästan fem timmar på oss att organisera trafiken enligt ordinarie planer och de allra flesta tågen kommer att gå, något enstaka tåg kan i sämsta fall komma att ställas in.”

Ingen strejk på verkstäderna

Det uppskjutna strejkvarslet innebär också att de Seko-anslutna fordonsteknikerna på Euromaints verkstäder i Göteborg och hos MTR Tech i Stockholm fortsätter att jobba och därmed är risken för att tåg blir stående i väntan på reparationer och översyner undanröjd till vidare.

Sekos förbundsstyrelse beslöt på torsdagsmorgonen efter en uppmaning av medlarna att skjuta upp strejkvarslet till på måndag 15 maj klockan 15.00.

Det innebär att steg 1 i varslet träder i kraft 15 maj klockan 15.00, steg 2 den 19 maj klockan 15.00 och steg 3 den 22 maj klockan 15.00 om det inte blir någon uppgörelse mellan parterna, Seko och Tågföretagen.

Annons:

Förbundsstyrelsens bedömning är att det finns utrymme att förhandla.

”Frågorna det förhandlas om är komplexa och alla parter bedömer att mer tid skulle kunna lösa upp knutar”, skriver Seko i ett pressmeddelande.

”Nu fortsätter intensiva förhandlingarna med målet att nå en bra uppgörelse för förbundets medlemmar.”

Senarelagt varsel men oförändrad omfattning

Sekos varsel är till sin omfattning är oförändrat men de tre stegen flyttas framåt ett antal dagar.

Steg 2 omfattar tunnelbaneförare på röda linjen i Stockholm, lokförare som kör Mälartågen från Stockholm till Örebro och Eskilstuna samt lokförare hos SJ Götalandståg som kör Västtågen.

Steg 3 som kan träda i kraft 22 maj omfattar SJ:s lokförare stationerade i Stockholm, lokförare på Pågatågen samt Green Cargos lokförare i Piteå och Boden samt verkstadspersonal, instruktörer och växlare på flera orter.

Tågföretagen är föga oväntat positivt till att Seko skjuter upp de varslade stridsåtgärderna.

”Förhandlingarna har pågått i flera månader, nu senast med hjälp av oberoende medlare. Tågföretagen har varit samarbetsinriktade under hela processen och kommit med nya, konstruktiva förslag för att komma vidare.”, skriver Tågföretagen på sin webbsida.

”Vi är övertygande om att vi tillsammans kan lösa de utmaningar som finns i branschen. Men det kräver att vår motpart har samma målsättning och tar ansvar så att vi kan teckna ett nytt kollektivavtal för spårtrafiken”, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen, enligt webbsidan.

SJ säljer åter biljetter till tågen

SJ som spärrat biljettförsäljningen till ett stort antal tåg från och med 12 maj släppte under förmiddagen biljetterna.

”Vi säljer biljetter till alla tåg utan inskränkningar”, säger Martina Nordh, presskommunikatör på SJ.

“Det ligger visserligen ett strejkvarsel för verkstadspersonal från måndag 15 maj och det finns risk att det så småningom blir störningar i trafiken men vi säljer biljetter till alla avgångar.”

SJ hade beslutat om säljstopp för biljetter till vissa snabbtåg på sträckorna Stockholm C–Göteborg C och Stockholm C–Malmö C–Köpenhamn men det beslutet upphävdes på fredagen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo föreslås få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten. Därmed undanröjs hotet om att Green Cargo inom kort skulle tvingas upprätta en kontrollbalansräkning och att det på sikt skulle behöva begära sig i konkurs.

Nyhet

SJ kör egna tågen i Danmark

Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.

Nyhet

Ökat tågresande i sommar

Tågresandet ökade kraftigt under sommaren och nådde nästan samma omfattning som 2019, året innan pandemin. Men nu blir fritidsresenärerna färre samtidigt som många arbetspendlare och affärsresenärer stannar hemma.

Nyhet

Green Cargo ställer in

Green Cargo har tvingats till stora neddragningar av tågtrafiken på grund av lokförarbristen. Kunderna är oroliga och en del gods går nu på lastbil. Men godsvolymerna på järnväg ökar.