Annons:
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Text: Ulf Nyström Foto: Mälardalstrafik
VR Sverige tar i december nästa år över trafiken med Mälartåg . Det står klart sedan ingen av de företag som lämnat anbud överklagade Mälardalstrafiks tilldelningsbeslut.
”Det känns mycket glädjande att vi nu når i mål med ett långsiktigt trafikavtal för regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen”, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd (MP), Region Stockholm, enligt ett pressmeddelande från Mälardalstrafik.
”Det här ger oss förutsättningar att tillsammans med VR utveckla regiontrafiken för framtiden, med fokus på hållbarhet, tillgänglighet och kundnöjdhet.”
Tilldelningsbeslut 8 oktober
Mälardalstrafik beslöt 8 oktober att tilldela VR Sverige uppdraget att köra Mälartåg i åtta år med option på ett plus ett år.
Eftersom ingen av de företag som deltog i upphandlingen men som ratades av Mälardalstrafik överklagade tilldelningsbeslutet stod det på onsdagsmorgonen klart att VR Sverige får sköta tågtrafiken, inklusive bemanning med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg, depå och hittegodshantering.
Fem företag ansökte om at få lämna anbud på trafiken: MTR Lambda, SJ, Transdev, VR Sverige och Vy Tåg.
Vy Tåg drog på eget initiativ tillbaka sin ansökan.
MTR lämnade inget anbud
MTR lämnade inte något anbud.
Anbuden från SJ, Transdev och VR Sverige utvärderades utifrån bästa förhållande mellan anbudspris och kvalitet.
Kriteriet kvalitet var uppdelat i tre delar: hållbar tillgångsförvaltning, organisation och kompetensförsörjning samt kundbemötande.
Varje del betygsattes med en fyrgradig skala där Godtagbart gav 0 kronor, Bra 27 miljoner kronor, Mycket bra 40 Mkr och Utmärkt 53 Mkr.
Sammanlagt kunde detta så kallade kvalitetsavdrag ge upp till 159 Mkr.
SJ lade högst bud
SJ hade lagt ett anbud på 835 Mkr men fick betyget Godtagbart på Hållbar tillgångsförvaltning och Organisation och kompetensförsörjning och betyget Mycket bra på Kundbemötande vilket gav ett jämförelsetal på 795 Mkr.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.
Annons:
Transdev hade lagt ett anbud på 798 Mkr men fick betyget Bra på Hållbar tillgångsförvaltning och Godtagbart på Organisation och kompetensförsörjning och Kundbemötande vilket gav ett jämförelsetal på 771 Mkr.
VR Sverige hade lagt ett anbud på 751 Mkr men fick betyget Utmärkt på Hållbar tillgångsförvaltning, betyget Mycket bra på Organisation och kompetensförsörjning och betyget Bra på Kundbemötande vilket gav ett jämförelsetal på 631 Mkr.
Förhandlingar med anbudsgivarna
Dessutom genomfördes förhandlingsmöten mellan Mälardalstrafik och representanter för de tre anbudsgivarna. De förhandlingarna gav, enligt Mälardalstrafik, ingen avgörande förändring av utvärderingen av anbuden.
Styrelsen för Mälardalstrafik beslöt därför 8 oktober att tilldela VR Sverige uppdraget att sköta driften av Mälartåg i minst åtta år från december 2026.
”Samarbetet inom nödavtalet har fungerat mycket bra och gett en stabil grund att bygga vidare på”, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd i opposition (S), Region Sörmland, enligt ett pressmeddelande från Mälardalstrafik.
”Med ett långsiktigt avtal skapar vi bättre förutsättningar för planering, utveckling och stabilitet, både för resenärerna och för verksamheten i stort.”
Nödavtal med Transdev till december 2026
Nödavtalet med Transdev gäller i ytterligare drygt ett år till december 2026.
Trafiken med Mälartåg omfattar fem regionaltågslinjer, med 15,5 miljoner resenärer per år. Mälardalstrafiks fordonsflotta består av 62 tåg. I takt med att resandet ökar, särskilt efter utökningen på sträckan Stockholm–Uppsala under 2025, har beslut fattats att investera i ytterligare 13 tvåvåningståg från Stadler tåg som tas i trafik under 2028-2029.
Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.




