Annons:
Inget nattåg Malmö–Basel
Det blir ingen nattågstrafik mellan Basel och Malmö från april 2026. Det schweiziska parlamentet sade på tisdagsförmiddagen nej till att som enda nation subventionera nattågen.
Text: Ulf Nyström
Det blir inget nattåg mellan Malmö och Basel, men sedan förra veckan kör SBB i samarbete med ÖBB ett nytt nattåg mellan Zürich och Hamburg. FOTO: SBB
Som väntat sade Nationalrat, det schweiziska parlamentets andra kammare, nej till att satsa tio miljoner schweizerfranc, motsvarande cirka 115 miljoner kronor per år, på nattågstrafik.
Tidigare har Ständerat, parlamentets första kammare, sagt nej.
Subventionen skulle motsvara 1 000–2 000 kronor per passagerare, vilket majoriteten av parlamentarikerna tyckte var för mycket.
”Es würde Geld aus dem Fenster geworfen, für eine hauptsächlich touristisch genutzte Zugverbindung, sade parlamentsledamoten Yvan Pahud från SVP och upprepade därmed vad partikamraten Christian Imark från Schweizerische Volkspartei (SVP), det största partiet i förbundsförsamlingen, sagt i Ständerrat.
”Bortkastade pengar”
”Det vore som att kasta pengar ut genom fönstret för en tågförbindelse som huvudsakligen skulle användas av turister.”
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Annons:
Finansutskotten i Ständerrat och Nationalrat har tidigare med övertygande majoriteter sagt nej till regeringens förslag att stödja nattågstrafik mellan Basel och Malmö,
SBB, de schweiziska förbundsjärnvägarna, meddelade på tisdagsförmiddagen att man inte kommer att köra tåget utan stöd från staten.
Pengarna betalas tillbaka
”Därmed kan det nya nattåget som förutsattes i april 2026 inte sättas i trafik”, meddelar SBB.
”En affärsmässig drift av den planerade linjen är inte möjlig utan stödåtgärder.”
Enligt SBB kommer de som redan köpt biljetter till nattåget att få pengarna tillbaka.
SBB introducerade så sent som förra veckan ett nytt nattåg mellan Zürich och Hamburg i samarbete med österrikiska ÖBB. Tåget körs med nya Nightjet-vagnar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.
VR tar över tåg i norr och söder
VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.




