Annons:
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Text: Ulf Nyström Foto: Otto Nilsson

På onsdagsmorgonen nådde Green Cargos halva stålämneståg från Luleå till Borlänge fram till Östersund efter omledning via Hällnäs-Storuman. Tåget drogs av två av Inlandstågs TMZ-lok.
”Det känns som bi börjar få lite struktur i trafiken”, säger Hans Jonsson, vd i Inlandståg. ”Jag tror vi kommer att behöva klara trafiken i många dagar, det tar tid att få ordning på de raserade banvallarna.”
På onsdagsmorgonen anlände nattens två tåg till Östersund: Onrails kombitåg från Narvik till Oslo som stått uppställt i Gimonäs utanför Umeå i två dygn och ett halvt stålämneståg från Luleå till Boden.
Onrail drog sitt tåg med ett av de egna Eurodual-loken medan Inlandståg drog stålämneståget med två av företagets TMZ-lok. Mellan Hällnäs och Storuman drog Green Cargo tåget med två egna diesellok.
Två tåg natten till torsdagen
Under onsdagskvällen kördes ett tomt stålämneståg norrut på Inlandsbanan och under natten kördes ett halvt stålämneståg söderut.
”Under torsdagen kommer Cargonet och Onrail att köra varsitt kombitåg norrut”, säger Hans Jonsson.
”Vad som kommer sen vet vi ännu inte. Det är Trafikverket som svarar för den övergripande trafikplaneringen.”
Enligt Hans Jonsson har den tunga trafiken fungerat utan större problem.
”Men det uppstår lätt förseningar på 50 mil enkelspår med mycket få mötesplatser”, säger Hans Jonsson. ”Banan verkar hålla.”
Oväntat problem vid macken
Däremot uppstår ibland oväntade problem.
”När Onrail-loket skulle tankas i Östersund visade det sig att utrustningen inte passade”, säger Hans Jonsson.
”Tydligen har Sverige och Norge olika standarder för koppling mellan slang och lok. Men man löste det efter en timma med en ombyggnad av något munstycke.”
Annons:

Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Enligt Trafikverket går röjningsarbetet och reparationerna av de skadade järnvägarna framåt om än i sakta mak.
”Vi håller på att färdigställa en markyta för att kunna bärga de urspårade vagnarna väster om Skorped”, säger Henrik Sundquist, avdelningschef Underhåll Väg på Trafikverket.
”Samtidigt försöker vi att komma åt en plats i närheten där banvallen spolats bort och spåret hänger i luften men det är en utmanande uppgift, det är ett svårtillgängligt område.”
Skadorna på Ådalsbanan inspekterade
Samtidigt har vattnet sjunkit undan så mycket vid Ådalsbanan att de flesta järnvägssträckorna som var översvämmade har kunna inspekteras.
”Det ser ut att krävas vissa arbetsinsatser för att få spåren farbara igen men vi får återkomma hur mycket som behöver göras och när det kan vara klart.”
Timret som spreds i terrängen efter urspårningen vid Prästmon har nu plockats upp men bärgningen av de urspårade vagnarna hade inte påbörjats i går eftermiddag.
Prognos kommer under torsdagen
”Vi vågar ännu inte ge någon prognos för när de olika sträckorna kan öppnas för trafik men vi bör kunna ge en indikation under torsdagen”, säger Henrik Sundquist.
SMHI har utfärdat en gul varning för stora regnmängder i Medelpad och Ångermanland under torsdag och fredag.
”Det är naturligtvis oroande”, säger Henrik Sundquist.
”Risken att våra anläggningar och vårt återställningsarbete påverkas är stor.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Tågstoppet kan bli långvarigt
I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.